Nieuwjaarsborrel en jaarvergadering zorgen voor een levendige discussie

8 januari 2011

Nieuwjaarsborrel en jaarvergadering zorgen voor een levendige discussie

Nieuwjaarsborrel Vele SP´ers kwamen donderdagavond naar Grand-café De Maagdenberg om te proosten op het nieuwe jaar. Samen met het bestuur van de afdeling werd er teruggeblikt op 2010, vooruitgekeken naar 2011 met opnieuw verkiezingen, en was er een stevige en constructieve discussie over de politieke actualiteit.

Met champagne werd geproost op het nieuwe jaar, en werd de wens uitgesproken dat het vanaf dit jaar weer socialer en menselijker wordt, ondanks de heersende kille en asociale wind die nu waait. Na een stevige discussie over de politieke actualiteit is het... on Twitpic Door afwezigheid van zowel de afdelingsvoorzitter als ook de penningmeester (hersenschudding en ziekenhuisopname) moest er even geïmproviseerd worden maar konden ook de jaarverslagen niet gepresenteerd en toegelicht worden. Wel werd een nieuwe kascontrolecommissie samengesteld zodat er bij de eerstvolgende ledenvergadering wel verantwoording afgelegd kan worden.

Het jaar 2010 kende hoogtepunten maar ook enkele dieptepunten. De SP kwam na jaren afwezigheid terug in de gemeenteraad en liet daar weer flink van zich horen. Berucht om scherpe interrupties en kritiek, maar ook geroemd om de dossierkennis, samenwerking en duidelijkheid. Voor ‘een stel nieuwelingen’ in de raad weet men ons goed te vinden.
Op het einde van het jaar verloren we in korte tijd oud-bestuurslid René Kauffman, en Leo Willems (luis in de pels van velen), én stadshistorica Mariet Verberkt. Hun strijdbaarheid zijn een verlies voor de SP en voor Venlo.

2010 Was vooral een druk jaar met om te beginnen de acties rondom de stadswinkels en het zwembad Nieuw Steyl maar ook de verkiezingen voor de Tweede Kamer. bestuur 2009 Het vorig jaar januari nieuw aangetreden bestuur en fractie hoefden zich geen zorgen te maken dat ze zich zouden gaan vervelen, er was en blijft werk zat. Is het niet de regering in Den Haag, dan wel het College in Venlo, dat ons bezig houdt, maar ook de provincie maakt zulke brokken dat we als SP niet hoeven stil zitten.

De provinciale verkiezingen werden prominent besproken op de jaarvergadering.
De verwachting is dat ook deze verkiezingen vooral in het teken gaan staan van de deelname van de PVV. Dertig procent van de Venlonaren stemde eerder op deze eenmanszaak, de verwachting is dat dit op 2 maart ook weer zal gebeuren.
Wat de PVV voorstelt hebben we de afgelopen maanden kunnen zien; van breekpunten die een uur na de verkiezingen in de prullenmand verdwenen en daarnaast de spraakmakende problemen met fractieleden, om het maar netjes uit te drukken.
De PVV wil "Limburg teruggeven aan de Limburgers", maar kunnen ze ons ook vertellen wanneer Limburg werd weggegeven dan, en door wie? Door de PVV zelf of door de VVD al dan niet met Wilders nog in die fractie? Beide partijen draaien de laatste tijd net zo vaak als een blad aan de boom bij windkracht tien...

caviapolitie De PVV is goed in angst zaaien, haat prediken en zondebokken aanwijzen, maar echte plannen heeft ze niet, of het moeten de 500 ‘caviacops’ zijn…
We waren het er snel over eens dat daarom een sterke SP nodig is, ook in Limburg, en daar moeten we allen voor zorgen tijdens de komende campagne. Keulen en Aken zijn niet in 1 dag gebouwd; de omwenteling in Limburg begint op 2 maart!

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in Venlo, eind 2009, kwam de VVD als grote winnaar uit de bus dankzij sluw politiek optreden. Door de PVV-stemmers voor te houden dat de VVD een goed alternatief zou zijn, en gouden bergen te beloven, lukte het de VVD om Venlo een ruk naar rechts te laten maken. Het blijft echter puur politiek opportunisme dat nog moet worden waargemaakt. Nieuwjaarsborrel
Intussen weten we waar meer VVD toe leidt; samen met CDA en zelfs PvdA lijkt de sociale samenleving in Venlo beetje bij beetje te worden afgebroken. Dat de SP hier fel en kritisch oppositie tegen voert mag duidelijk zijn want een sociaal en menselijk geluid is en blijft noodzakelijk in deze gemeenteraad. Maar we zijn geen schreeuwers aan de zijlijn; goede voorstellen steunen we en elke motie beoordelen we op de inhoud, niet op de afkomst. Dat zouden meer partijen moeten doen.

De SP wil geen bezuinigingen op minima maar een volwaardig vangnet dierenpolitie voor mensen die net even wat minder geluk hebben gehad in het leven. De SP wil geen dierenpolitie maar extra wijkagenten. De SP is voor werkgelegenheid in Venlo, en daarbij hebben wij het niet alleen over hoogopgeleiden maar werk voor iedereen, als recht en als plicht.

De SP is niet alleen een partij van woorden. Die kunnen we ruimschoots kwijt in de raad, media en op onze website. De SP is vooral een partij van actie. 18-12-2010 Glazen Huis Emile Roemer 1 Actie door onze Kamerleden naar Venlo te halen en te laten zien wat kabinetsplannen in de praktijk veroorzaken. Afgelopen jaar was bijvoorbeeld Remi Poppe, Sadet Karabulut, Henk van Gerven en tot twee keer Emile Roemer te gast. Niet vlak voor verkiezingen maar in maart, oktober en december, gewoon even in de wijken en onder de mensen.

Maar ook de acties in de afdeling zelf mochten er zijn. TNT-postbodes werden door de afdeling een hart onder de riem gestoken. De stadswinkel in Blerick werd verzegeld. Samen met verenigingen en gebruikers werd het zwembad Nieuw Steyl voorlopig van sluiting gered. Daarnaast protesten in de WSW, bij de politie, voor cultuur, OV-kaart voor MBO’ers, voor werkgelegenheid bij Océ, enzovoorts.
Andere acties hadden een luchtiger karakter, zo werden er rond kerst koekjes en chocolade uitgedeeld door de afdeling. Gewoon om de mensen toch nog wat zoets te gunnen in deze zure tijden.

In de raad stelden we tientallen vragen over de meest uiteenlopende zaken. En wat we niet mogen vergeten zijn buurten de vele buurtbezoeken die de afdeling heeft gedaan in 2010. De SP was nadrukkelijk aanwezig in de wijken, om te vragen wat er goed gaat en beter kan. Vriend en vijand roemden onze organisatie en gedrevenheid. Dat is voor ons een goede basis om op verder te bouwen.

We konden nog uren doorpraten maar aan alles komt een einde, ook aan deze ledenbijeenkomst. Met een nieuwe fractie en een nieuw bestuur gingen we vol vertrouwen 2010 in en dat optimisme blijven we ook in 2011 houden. Het succes van de afdeling is het succes van onze leden, zij hebben het waargemaakt. Maar het moet gezegd worden dat met een grote SP-afdeling er constant behoefte is aan actieve mensen. Groei kan niet gepaard gaan zonder versterking met goede kritische leden. Sluit u aan en doe met ons mee.

NU is de tijd! Sluit je aan en word lid van de SP
Vragen, opmerkingen, ideeën? Neem contact op met de SP in Venlo
Overzicht met al het nieuws van de SP-Venlo in 2010