Vakbonden en ‘links’ trekken samen op tegen bezuiniging op de WSW

25 november 2010

Vakbonden en ‘links’ trekken samen op tegen bezuiniging op de WSW

cartoon FNV, GroenLinks, PvdA en SP in Venlo hebben de handen ineen geslagen en organiseren busvervoer naar de landelijke manifestatie ‘Armoede werkt niet’ aanstaande zaterdag in Den Bosch. Samen maken we een vuist tegen gedwongen werkloosheid.

De miljoenenbezuiniging op de sociale werkvoorziening raakt ook de WAA in Blerick, waar honderden Venlonaren met een arbeidsbeperking werken, en waar de gemeente Venlo een bijdrage heeft in de financiën en het aanleveren van werkzaamheden. De aanstaande korting op het gemeentebudget zorgt er voor dat de sociale werkplaats aan twee zijden gepakt dreigt te worden.

Daarom organiseert de SP de actie ‘Armoede werkt niet’, armoedewerktniet een actie die ondersteuning krijgt vanuit het Abvakabo FNV, CG Raad en de PvdA. Samenwerking tegen de onzalige plannen van dit kabinet om de mensen die sinds 1998 in de sociale werkplaatsen van Nederland werken, weer te herkeuren. De doelstelling is om 30.000 mensen richting 'normale bedrijven' te laten gaan.

In de praktijk wil dit zeggen dat deze mensen geen indicatie meer krijgen voor de sociale werkplaats en er voor hen geen werk zal zijn in de ‘normale’ bedrijven, die door de crisis toch al zuinig zijn met het aannemen van personeel. Laat staan dat deze bedrijven de voor WSW’ers belangrijke begeleiding en sturing kunnen bieden. Een bezuiniging aan de absolute onderkant van de samenleving dus, met een groep mensen die dan in sneltreinvaart richting bijstand gaan en ook daar jaarlijks nog eens 2000 euro mogen inleveren.

armoedewerktniet WAA'er Ed Ottenheijm heeft er elke dag zin in en neemt z'n werk serieus.

De plannen van het Kabinet Rutte (VVD-CDA-PVV) om mensen met een arbeidsbeperking (Wajong, WSW, WWB uitkering) inkomen te laten inleveren en duizenden banen in de sociale werkvoorziening te schrappen moeten van tafel. Protesteer mee en kom naar de manifestatie zaterdag 27 november in de Brabanthallen in Den Bosch.

De bus naar de manifestatie vertrekt om 09.00 uur vanaf station Venlo. Men kan zich nog steeds aanmelden voor een plaats in de bus door te bellen met SP’er Henk Zegers via 06-10154024 of per e-mail: venlo@sp.nl of vul het opgaveformulier in.
Voor SP-leden is de busreis gratis, niet-leden betalen een bijdrage van 5 euro per persoon (betalen kan contant in de rolstolvriendelijke bus).

Afgelopen woensdag werd op initiatief van SP, GroenLinks en Belfeldse Demokraten een motie ingediend die de raad oproept om bij het kabinet aan te dringen om af te zien van de bezuiniging op de sociale werkvoorziening.
De wethouder reageerde positief op de motie. Toch kreeg de motie geen meerderheid omdat VVD, CDA, Lokalen en D66 tegen stemden. Volgens hen was het ´een landelijk ding waar ‘Den Haag’ maar over moest gaan´.
Met die houding bekenden deze partijen kleur, zij kijken weg als mensen getroffen worden die moeite hebben om zelf voor hun rechten op te komen. Neoliberaal en zonder enige vorm van invulling van normen en waarden, zeggen ze alle drie: “Zoek het maar uit achter je geraniums”.

armoedewerktniet

Meest opvallend was de opmerking van de VVD dat de motie slechts “symboolpolitiek” betrof. De partij die de afgelopen week om het hardst schreeuwde dat politiemensen verplicht moesten worden om in uniform van en naar hun werk te gaan, omdat dit het veiligheidsgevoel zou verhogen, durft te stellen dat opkomen voor zwakkeren in de samenleving symboolpolitiek is!

Het is beschamend met welke arrogantie de VVD stelt dat zij zogenaamd zorgt voor veiligheid. Dankzij het beleid van VVD, CDA en PVV zouden er 3000 agenten bij komen. Echter de netto afrekening is dat de bezuiniging van de vorige minster wordt teruggedraaid. Netto dus nul agenten meer én er 500 inleveren voor de dierenpolitie!?!
politie-acties De VVD die dat verlies van 500 gewone agenten verkoopt als winst, wil meer blauw op straat realiseren door de hardwerkende dienders te verplichten in uniform van en naar het werk te gaan, met het openbaar vervoer. Hun diensttijd wordt daarmee verlengd maar hun loon en risicoverzekering niet. Dit is pas symboolpolitiek, over de rug van onze dienders! Eerst de WSW'ers pakken en nu de politie. VVD; driewerf bah!

Bekijk de actiewebsite 'Armoede werkt niet!'
26-11-2010: ED: opinie Roemer, Cohen, Poppelaars: 'Mensen met beperking betalen de crisis'
24-11-2010: VNG wil bezuiniging WSW terugdraaien
17-11-2010: Maak een vuist, armoede werkt niet!