Kijken naar de verkiezingsuitslag...

10 juni 2010

Kijken naar de verkiezingsuitslag...

stemmen potlood Het is goed om als SP-afdeling ook te kijken naar de verkiezingsuitslag in de eigen gemeente. Natuurlijk kunnen we niet weglopen bij de enorme overwinning die de PVV ook in Venlo heeft behaald. Maar er zijn ook lichtpunten zichtbaar en ook is het opmerkelijk hoe dicht partijen bijeen staan.

De PVV haalde ruim 30% van de stemmen, een knappe prestatie vooral omdat ze geen enkele campagneactiviteit in Venlo ontplooide. De SP ging terug van 18,1% in 2006 naar 11,3% nu. Is dat een harde achteruitgang? Kijkende naar de gemeenteraadsverkiezingen van november 2009 is het puur winst omdat we toen 'slechts' 5,6% van de stemmen in de wacht wisten te slepen.

verkiezingsuitslag TK 2010De stemverhouding in de gemeente Venlo verrast.

De SP-afdeling is tevreden met een percentage boven de 11% omdat dit in overeenstemming is met het landelijke beeld van 15 zetels. Daarnaast hebben we in onze campagne zonder twijfel mensen kunnen overtuigen, en hebben we ook door de aanwezigheid in de wijken gedurende het hele jaar het vertrouwen van veel mensen gewonnen.

9-6-2010 balonnen en spandoek actie 1 Zo'n twintig rotondes binnen de gemeente werden versierd met grote ballonnen om de mensen te wijzen op de verkiezingen die dag.

Het bewijs dat door een actieve afdeling, en de juiste afstemming tussen actie en fractie, mensen hun vertrouwen blijven geven aan de SP. Vieren we nu ons verlies? Het antwoord is eigenlijk ja. Natuurlijk doet het pijn dat we 10 zetels zijn kwijtgeraakt. Zeker wanneer mensen het vertrouwen even niet meer in de SP hadden. Maar drie weken geleden stond de SP in sommige peilingen op slechts 8 zetels, dat in twintig dagen omdraaien naar 15 is razend knap en laat zien waartoe de SP in staat is. Juist op het moment dat het tegen zat hebben de actieve SP’ers in Venlo en de rest van Nederland er heel wat tandjes bijgezet! Dat is de absolute kracht van de SP.
thuisblijven Ook enkele van zulke spandoeken sierden fietsersbruggen en viaducten over de A73 en Klagenfurtlaan.

De winst van de PVV moeten we zeer serieus nemen. Het lukte de PVV niet om deel te nemen in november aan de gemeenteraadsverkiezingen. Maar dat veel mensen hun stem hebben gegeven aan Geert Wilders is nu een feit. Zijn die mensen nu allemaal voor alle standpunten van de PVV? We denken van niet. In de wijken waar de PVV heeft gewonnen is de SP al jaren actief. Een vaak gehoorde opmerking die we daar horen luidt:“Wat is het jammer dat Marijnissen gestopt is, die zei tenminste waar het op staat.” Velen hebben in de PVV door het AOW-standpunt een alternatief gezien. Nu de PVV haar breekpunt binnen 24 uur na de verkiezingen heeft gebroken, lijkt de vraag wat er over blijft van dat alternatief...

9-6-2010 balonnen en spandoek actie 2 Twee van deze spandoeken boven de A73 zijn gestolen. Vele ballonnen werden kapot geprikt. Vandalen of politieke tegenstanders?

Alleen al daarover kan men zich natuurlijk zorgen maken maar het is goed om te weten dat er dus een potentieel van 30% (PVV) + 11 % (SP) dus 41% van de mensen, mogelijkerwijs ook SP zou kunnen stemmen. Onze relatief nieuwe frontman Emile Roemer heeft in de afgelopen acht weken vriend en vijand verbaasd met zijn energieke, humoristische en inhoudelijke optreden. Met hernieuwd vertrouwen gaat onze afdeling dan ook door met zich in te zetten voor een beter Venlo!

Share photos on twitter with Twitpic

Van de overige partijen is vooral de terugloop bij de VVD zichtbaar. Ten opzichte van november 2009 moest ze flink inleveren. Dan toch destijds stemmen getrokken door het gemis van de PVV? Het ziet er wel zo uit!
De PvdA en het CDA liggen niet ver van de SP af, ze kwamen maar net ietsjes groter uit de verkiezingsuitslag.
D66 en GroenLinks bleven achter, waarbij het opvallend is dat GroenLinks in vergelijking met november 2009 opnieuw stemmen verloren heeft, wat niet in verhouding staat met de landelijke winst.

Voorzichtige conclusie die wij trekken is dat de SP zich lijkt te hebben gevestigd in de Venlose politiek. Gezien het optreden van veel andere partijen, is dit misschien wel dé beloning dat het de SP is die met regelmaat de leiding neemt in de oppositie?

Nu is de tijd om lid te worden!
09-06-2010: Emile Roemer: "Een verlies met een gouden randje" (video)
09-06-2010: Kiezers lijken de weg naar de SP terug te vinden
08-06-2010: De campagne zit er bijna op, alvast een terugblik