SP verzegelt stadswinkel Blerick

19 april 2010

SP verzegelt stadswinkel Blerick

19-4-2010 SP-actie stadswinkel 1 Op 17 maart stelde de SP vragen aan de wethouder over de sluiting van de stadswinkel in Blerick-centrum, met daarbij het verzoek de sluiting ongedaan te maken. Reactie bleef uit dus zorgt de SP er vandaag zelf voor dat de stadswinkel niet ontmanteld wordt en verzegelde de deur.

Half maart moesten we via de media vernemen dat de stadswinkel in Blerick zou sluiten. Het is volstrekt onduidelijk waarom de stadswinkel dicht zou moeten. Vanuit het gemeentebestuur kwam geen bericht. Hierop stelde de SP meteen vragen waarop ze nog geen antwoord heeft gekregen. Maar vandaag was wel de eerste dag dat deze voorziening voor 26.000 mensen niet meer open gaat!
Alexander Vervoort SP-fractievoorzitter Alexander Vervoort: "Het is een schandalig goedkope bezuiniging terwijl de gemeenteraad deze maand wel 18 miljoen euro weggeeft aan de 'bloemenkas' Villa Flora, en spreekt over de lastige controle op grote bouwprojecten vanuit diezelfde raad. Blijkbaar wordt de bevolking, slechts vier maanden na de installatie van de nieuwe raad&college, al niet meer serieus genomen!"

Het oordeel van het gemeentebestuur luidt dat “Blerick voor een nieuw paspoort maar even de brug over moet naar Venlo”. Maar datzelfde college zorgt er dan wel voor dat de binnenstad nauwelijks te bereiken is, men door wegwerkzaamheden 4,5 kilometer moet omrijden, daar enkel betaald parkeren is, en men via openbaar vervoer als extraatje een hindernisbaan door de kuil bij het Koninginneplein mag nemen.

19-4-2010 SP-actie stadswinkel 2 De voordeur kan niet meer open zonder de zegels en het lint te scheuren. Een signaal aan de VVD-wethouder om met zijn tengels van de stadswinkel af te blijven.

Vervoort: "De SP wil juist dat voorzieningen van de overheid dicht bij mensen zijn. Alleen dan is de overheid in staat dicht bij de burger te blijven." De SP wil dan ook verdere ontmanteling van de stadswinkel voorkomen en heeft vandaag de toegangsdeur verzegeld en de voorkant met lint afgezet. Dit om te voorkomen dat de inventaris wordt weggehaald en de gemeente later kan stellen dat 'het pand al leeg staat en herinrichting te veel geld zou kosten'. "Niets mag er met deze stadswinkel gebeuren voordat de democratisch gekozen gemeenteraad daar in een debat haar mening over heeft gegeven.", aldus fractieleider Vervoort.

19-4-2010 SP-actie stadswinkel 3 De stadswinkel ligt midden in de wijk, links een elektronicawinkel en rechts een woning, en gratis parkeren! Waarom sluiten?!

Het stoort de SP enorm dat vooral de coalitiepartijen VVD-CDA-PvdA zich profileren als partijen waar men met vertrouwen op kan stemmen terwijl in dit geval weer blijkt dat de macht van de euro belangrijker is dan de belangen van de mensen. Het is namelijk gewoon een kwestie van het maken van de juiste keuzes. Geven we 9 miljoen van de herindelinggelden aan Villa Flora (totaal 18 miljoen!) of houden we daarmee de voorzieningen in wijken in stand, waaronder de stadswinkel in Blerick? Makkelijke keuze toch?

19-4-2010 SP-actie stadswinkel 4 Het pand is over de volle breedte met afzetlint en pamfletten verzegeld.

Vervoort: "De SP gaat onder de bevolking van Blerick onderzoeken welke behoefte er is voor een stadswinkel. Als de gemeente dit niet doet of wil, dan doen we het zelf wel! Vanzelfsprekend zal dit wat de SP betreft niet het laatste woord zijn wat hierover gesproken wordt."

Ook omroep Venlo hield een poll over de sluiting van de stadswinkel in Blerick. Hieruit blijkt dat (van de 400 stemmers) 49% de sluiting prima vindt vanwege bezuinigingsoverwegingen, 43% van mening dat de politiek Blerick in de steek laat, 8% weet het niet.
De SP wil vooral graag de mening horen van de 26.000 mensen die in Blerick zelf wonen. De poll zegt namelijk niets over het draagvlak onder de bevolking en met name die in Blerick.
Natuurlijk heeft niemand in Arcen moeite met deze bezuiniging dat begrijpt een kind. Maar wat als straks door de bezuinigingen het MFA daar op losse schroeven komt te staan?
Rond de 170 mensen heeft via de website van de omroep laten weten dat deze stadswinkel open moet blijven. Uitgaande van het feit dat rond de 25% van de inwoners van Venlo in Blerick woont mag je dan zeggen dat 43% aangeeft dat veel mensen tegen het sluiten van deze voorziening is.

20-04-2010: Foto en artikel in Dagblad de Limburger over de actie met rare reactie van de VVD-wethouder
20-04-2010: Website Omroep Venlo: "SP verzegelt stadswinkel Blerick"
17-03-2010: Sluiting stadswinkel is ongelukkig