Venlo moet fors bezuinigen maar ten koste van wie?

3 juni 2010

Venlo moet fors bezuinigen maar ten koste van wie?

Eurobiljetten Het hoge woord is eruit voor de heren van het college. Ze bekennen kleur en laten zien wat teveel VVD en CDA doet voor de samenleving. Er wordt snoeihard gesneden in de WMO, verenigingen, parkeren wordt flink duurder en de belastingen schieten omhoog. De SP hoopt de PvdA nu wel aan haar zijde te krijgen om dit te voorkomen.

“We handhaven een fatsoenlijk basisniveau”, zegt het college. Fatsoenlijk, ja gelukkig blijven het minimabeleid en de schuldhulpverlening ongemoeid. Er blijft voldoende geld om scholen te onderhouden, net als de Maaspoort. Men presenteert het alsof het winst is, de SP had er niet aan moeten denken dat ook aan die basis nog eens gerommeld zou worden!

“Er volgt een forse bezuiniging op de bedrijfsvoering van de gemeente.” Dat klinkt alsof de mensen er in Venlo niets van merken, maar het wil ook zeggen dat de stadswinkels in Arcen en Tegelen verdwijnen. Maar de overheid is voor 100.000 inwoners alleen nog maar te vinden op een paar vierkante meters in het centrum van Venlo, en als rijdend kantoor wellicht. wmo bom Zelfs op de WMO wordt gekort volgens deze kadernota. Tot zover de sociale inbreng van de PvdA met zijn rechtse vrienden. Je kunt niet handhaven dat je regeert om juist een sociaal gezicht in de stad te behouden als je partners de sociale binding in de stad keihard afbreken. Jammer dat de hang naar het pluche zo groot is bij deze partij...

Nog een slimme bezuiniging; “We kunnen af met de helft minder prullenbakken”. De SP vraagt zich oprecht af waarom VVD-opperhondenpoepbaas Hoezen zich niet met hand en tand heeft verzet nu zijn missie om de gemeente hondenpoep vrij te krijgen, een behoorlijke slag moeilijker wordt. Waarschijnlijk heeft de VVD overigens al een post inkomsten voor boetes op het gebied van wegwerpen van afval ingeschaald. De hondenbelasting zelf gaat ook flink omhoog. De burger betaalt driedubbel!

hond

Dan de parkeertarieven, had u al moeite met de hoogte dan is dat jammer want u mag 10% meer betalen, ieder jaar opnieuw. Lid van een vereniging kunt u blijven maar dan wel per lid 10 euro extra huurlasten, want ook daar wordt gesnoeid. Het CDA dat zo prat gaat op het verenigingsleven lette waarschijnlijk bij deze paragraaf ook even niet op. Sterker nog, in de beeldvormende vergadering gaf CDA-wethouder Teeuwen trots aan dat het hier ook de fanfare en harmonie betrof. Sport en ontspanning worden nog alleen voor hen die het kunnen betalen. De ambitie van Venlo-sportstad kan dus de ijskast in.

De SP vraagt zich af waarom nog steeds niet veel nadrukkelijker wordt gekeken naar alle bouwprojecten in de gemeente. Het MFA in Arcen staat sinds een week weer ter discussie, daarmee houdt het overigens ook het BMV in Velden in gijzeling. Vragen mogen er niet meer over worden gesteld want men kapte de discussie in de beeldvormende vergadering maar snel af. Terwijl hier een kans lag op een forse bezuiniging als men een en ander zou loskoppelen van elkaar.
In dezelfde vergadering sprak men ook over het kazerneterrein. De discussie of daar bijvoorbeeld een combinatie met het nieuwe stadskantoor een optie is om de zaak goedkoper en dus minder uit te geven, is blijkbaar geen optie. Maar een combinatie met Nedinsco kan blijkbaar wel, net even niet hard genoeg doorgepakt. Jammer genoeg een gemiste kans.
Poppodium Perron_55 krijgt eindelijk een nieuwe fatsoenlijke locatie. In de gewenste binnenstad, met een aansluiting bij Q4. Maar als we moeten bezuinigen is het dan niet slim om ook dit, met pijn in het hart, nog even uit te stellen? Het hele project Q4 loopt al niet lekker en dan dit nieuwe project erbij kon wel eens ongewenste gevolgen krijgen op korte termijn...

//zien.info/venlo.nl

De SP heeft nog wel wat ideeën. Geen parkeergarage in het Julianapark en die ook niet op een sluwe manier onderschuiven bij zowel het verkeers- en vervoersplan als bij het Museumkwartier, kijk eerst wat je met een betere verkeerscirculatie kunt bereiken. Sprekende over dat Museumkwartier kan de ambitie best naar beneden worden bijgesteld want waarom zou men Venlo moeten vergelijken met steden als Amsterdam, Rotterdam of Wenen? Op die ruim 20 miljoen euro is best wat te winnen.
Of waarom wordt het cradle-to-cradle verhaal hoe dan ook overeind gehouden terwijl steeds meer bewijzen op tafel komen dat dit een opgeblazen experiment is, een hype. Dat lab en die leerstoel kunnen dus ook weg. Trouwens, C2C gaat om duurzaamheid en milieuvriendelijkheid maar hoe combineer je dat met een leerstoel voor iemand die om de haverklap vanuit de VS moet komen overvliegen? Onrealistisch en opnieuw een te grote broek willen aantrekken.

Uit de plannen blijkt nog steeds de ambitie voor een groeiende stad. De ontkenning dat we in een krimpende regio leven wordt almaar pijnlijker. 11-04-2008 Wijkbezoek Kamerleden 13 Pak de kansen die bevolkingskrimp kan bieden! Duidelijk is dat dit college de rekening van de crisis nu alvast neerlegt bij de gewone mensen. Het is staal en beton overgoten met het schijnheilige cradle-to-cradle sausje.

Op straat hangen nu verkiezingsposters, op eentje van de VVD staat: “Minder belastingen dan kunnen de gemeenten minder verspillen”. In een gemeente als Venlo waar de VVD de grootste coalitiepartij is, is dat natuurlijk een boodschap met een dubbele bodem. Wat wordt de volgende? Misschien deze: “Geen koekje bij de thee in het bejaardentehuis want dan knoeien ze minder en hebben we minder schoonmaakkosten.” Geen bottere stelling dan de onderliggende boodschap van de VVD-slogan. Een college dat eerdere afspraken en toezeggingen klakkeloos naast zich neer legt zal eerst het vertrouwen moeten herwinnen voordat ze met de botte bijl aan de slag gaat.

In een gemeente die vorig jaar ruim veertig miljoen overhield, met name door de opbrengsten van de verkoop van Essent, mogen burgers, verenigingsleden en mensen die moeten terugvallen op de WMO de prijs betalen die door falende banken en falende politici is veroorzaakt. poster Op 30 juni bespreekt de gemeenteraad deze kadernota, het belooft een hete lange avond te worden. Want met een college in de ontkenningsfase als het om de teruglopende bevolking gaat en blind om springt met de kansen die dat kan bieden, is een tegenwicht hard nodig en dan is er maar één oplossing: de spons erover, tijd voor de grote schoonmaak!

29-05-2010: Spannende weken voor de boeg
26-03-2010: Inbreng SP bij begrotingsbehandeling