Met welk geld redt de gemeente Nedinsco?

11 november 2009

Met welk geld redt de gemeente Nedinsco?

Nedinsco 3 En de goed-nieuwsshow gaat maar door! Vandaag presenteerde PvdA-wethouder Testroote de 'briljante' redding van het Nedinsco gebouw. Niet alleen de toren maar ook de machinehal blijven behouden. Fantastisch dat Testroote eindelijk in staat is gebleken, ook de wens van de SP, om met de Woningbouwstichting overeenstemming te bereiken. Hoewel overeenstemming, als we de berichten kritisch lezen dan vragen we ons toch wat zaken af.

De wethouder roept hard dat er nieuwe subsidiekanalen zijn aangeboord, althans op Omroep Venlo maar op de website van Dagblad de Limburger staat dat deze kanalen nog niet zeker zijn. Roept de wethouder voor zijn beurt en is hij bezig met pure partijpolitiek zo vlak voor de verkiezingen, of is er inderdaad een goed akkoord?

De gemeente zegt dat ze geld gaat terugverdienen met de grond van het complex. Maar eerder in het bericht staat dat deze juist is overgegaan voor het symbolische bedrag van 1 euro aan de Woningbouwstichting Venlo-Blerick. Hoe kun je iets verkopen wat niet van jou is?
Zijn de extra drie miljoen euro waarover Testroote op Omroep Venlo rept, nu al de aangeboorde subsidiekanalen of moeten die drie miljoen nog gevonden worden? Wel een grote broek die de wethouder aantrekt voor iemand die andere partijen het verwijt maakt niet met geld om te kunnen gaan.

Nedinsco 2 Het rode gedeelte vooraan wordt gesloopt, alle witte delen zijn historisch en blijven staan. Nu nog invulling en functies voor het gebouw bedenken...

De SP is van mening dat het fantastisch is als Nedinsco met zijn historische karakter behouden kan blijven. De SP heeft ook het vertrouwen dat met Woningbouwstichting Venlo-Blerick er in ieder geval een partij met dit gebouw aan de slag gaat die te vertrouwen is. Aan dat adres plaatsen we dan ook een compliment vanwege het feit dat naast het Bondsgebouw nu ook Nedinsco gered is!

Wat betreft de wethouder, laat die nu eens één keer een project presenteren wat geheel dekkend is. Want wederom proeven we hier een sigaar uit eigen doos.
Iemand die straks niet meer terugkomt op dezelfde post kan natuurlijk een week voor het einde van zijn termijn alles roepen. Alles voor de partij en de stemmen lijkt het credo bij veel partijen. Benieuwd of de kiezer erin trapt. Volgende week woensdagavond weten we het!

11-11-2009: website Omroep Venlo: "Nedinsco blijft volledig behouden"
11-11-2009: website Dagblad de Limburger: "Impasse rond Nedinsco Venlo doorbroken"
02-02-2007: SP stelt vragen over mogelijke sloop Bondsgebouw en Nedinsco