Spannende weken voor de boeg

29 mei 2010

Spannende weken voor de boeg

Eurobiljetten Ook de gemeenteraad gaat over een dikke maand met vakantie maar tot die tijd zal het een drukke én ook spannende tijd worden. Vele onderwerpen staan op de agenda, thema’s die veel mensen bezighouden zoals het Kazerneterrein en de begroting.

In februari nam de gemeenteraad op initiatief van de SP unaniem een motie aan over ‘Burger Hulpverlening Limburg’ waarbij mensen opleiding krijgen in reanimatie. Eurobiljetten Daarnaast geeft dit initiatief toegang tot externe defibrillatoren (AED) en met de opgeleide mensen samen kan de ‘witte vlek’ die Venlo op dit gebied is, worden ingevuld. De komende maand zal de raad in de dan voorliggende ‘kadernota’ (soort begroting) ruimte moeten vinden om dit project van start te laten gaan. Voor de SP is het de uitdaging om de unanimiteit waarmee de motie is aangenomen om te zetten in een toezegging met geld voor de start van dit project.

Dit SP-succes is natuurlijk niet het enige verhaal in de kadernota. Er zal ook gesproken moeten worden over hoe we de eerste bezuinigingen kunnen realiseren als er bezuinigingen komen op de gemeenten. Daarover beslissen we al op 9 juni. De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn wellicht de meest belangrijke verkiezingen van de afgelopen decennia. Dat wil zeggen als er een stabiele regering komt. Daar kan wel eens een probleem ontstaan omdat tot op heden vooral de snoeiharde bezuinigingen bij de meeste partijen domineren. Daarnaast heeft een enkeling het programma nog steeds niet af (PvdA, GL) en is bij de ander de doorrekening van het Centraal Planbureau desastreus voor de burger (VVD). Vanzelfsprekend wil de SP met een sociale uitweg uit deze crisis meeregeren maar niet ten koste van alles.

In Venlo zal naast de verkiezingen en de kadernota ook het ‘gewone vergadercircus’ doorgaan. De SP heeft veel vragen voor het college over onder andere de vele problemen met woningen langs het spoor, Eurobiljetten jongereninformatiepunt Boy-4-ever en een wielerwedstrijd die pasgeleden het Venlose verkeer voor een deel plat legde. De raadsagenda is verder zeer dik gevuld met benoemingen van een wethouder, bestemmingsplannen en nog veel meer. Liefst acht hamerstukken worden er voorgesteld waarbij de SP nu al kan stellen dat ze het zeker niet alle acht gaan halen.

Ook in een radiodebat over de bezuinigingen bij Omroep Venlo deze week, waren snel twee zaken duidelijk. De VVD is de partij van beton en staal en laat de mensen in de kou staan. Sterker nog: de lokale VVD-fractievoorzitter durft het aan om mensen in achterstandssituaties aan te merken als mensen die geen bijdrage leveren aan de maatschappij. Schandalig natuurlijk!
De PvdA denkt nog steeds dat zij een linkse partij is terwijl ze wel met rechtse vrienden in zee gaat en dus geen links beleid kan voeren! De opmerking van de voormalig PvdA-fractievoorzitter dat zij wel democratisch zijn, staat op gespannen voet met het feit dat hij de SP-fractievoorzitter niet serieus neemt. Een echte democraat gaat namelijk nooit een debat uit de weg!
Ton Heerschop SP-raadslid Ton Heerschop kon in dit debat duidelijk maken waar het echt om gaat, namelijk dat we eerst de verkiezingen eens moeten afwachten en dan nog zal de SP landelijk niet meegaan in snoeiharde bezuinigingen op de gemeenten en kille berekeningen over de rug van haar inwoners!

Over een maand weten we het. Gaat het nationaal over rechts; koud, kil en asociaal of wordt het over links; menselijk en sociaal? Die uitslag zal gevolgen hebben voor Venlo. In het eerste geval zal de SP vol aan de bak moeten om de kille saneringen tegen te gaan en de barricaden op te gaan voor menselijke waardigheid en solidariteit. Wordt het toch een sociaal Nederland dan zal de SP-Venlo ook aan de bak moeten omdat we in de door rechts gedomineerde gemeenteraad de enige partij zijn met een echt links geluid.

Dus nu de mouwen omhoog en campagne voeren, als realistische oppositie met goede alternatieven. En dan bedoelen we niet de goed-nieuws-shows die door de gemeente worden georganiseerd. De SP laat van zich horen, Grote schoonmaakzowel in de raadsdebatten maar vooral veel in de buurten en onder de mensen, daar waar het echt gebeurt.
Vergeet niet dat u op 9 juni weer aan zet bent. Uw stem kan doorslaggevend zijn voor het beleid van de komende jaren. Laat u niet gek maken, stem sociaal, stem Emile Roemer.

In het radioprogramma 'Markt 2' discussiëren Hay Janssen (PvdA), John Heuvelings (VVD) en Ton Heerschop (SP) over de gemeentelijke bezuinigingen en het MFA in Arcen. Het programma wordt uitgezonden op zaterdag tussen 13.00 en 14.00 uur, en herhaald op zondag om 07.00 en 22.00 uur. Omroep Venlo radio is in de ether te ontvangen via 96.9 FM en op de kabel via 87.5 FM, maar ook via een live stream online te beluisteren. Het interview kunt u ook hier downloaden en naluisteren (65 MB, klik op "normale download").

website Emile Roemer
26-03-2010: Inbreng SP bij begrotingsbehandeling