Ton Heerschop stopt na deze raadsperiode

3 juni 2021

Ton Heerschop stopt na deze raadsperiode

SP-raadslid Ton Heerschop heeft aangegeven na deze raadsperiode, in maart 2022, te stoppen als gemeenteraadslid. Drukke werkzaamheden maken het voor hem lastig om het raadswerk ernaast te blijven doen. En, zo stelt hij, is het na twaalf jaar gemeentepolitiek de tijd aan anderen, de tijd voor nieuw bloed en verse inzichten.

Ton heeft sinds maart van dit jaar een mooie nieuwe vrijwilligersuitdaging gevonden als lid van het hoofdbestuur van de Vierdaagse van Nijmegen. Zelf zegt hij daarover: “Het is fantastisch om als bestuurder het mooiste feest van Nederland en het grootste wandelevenement ter wereld mede mogelijk te maken.” “Maar samen met mijn normale werk worden beide extra rollen simpelweg te veel. Daarnaast is het ook wel mooi geweest na twaalf jaar in de gemeenteraad.”, aldus Ton Heerschop.

“Ik heb met een prachtig team mooie dingen mogen doen voor onze gemeente, haar inwoners en de SP, maar nu is na twaalf jaar gemeentepolitiek de tijd aan anderen, de tijd voor nieuw bloed en verse inzichten.”

Ton kwam in 2010 in de gemeenteraad. De SP haalde toen, na een lange afwezigheid, twee zetels en samen met Alexander Vervoort wisten beiden in de oppositie behoorlijk veel zaken voor de SP binnen te slepen. Dat ging soms door te blijven aandringen, scherpe kritiek te uiten en met alternatieven te komen, en een andere keer door met een flinke dosis humor zaken onze richting uit te buigen. Dingen voor de mensen bereiken, daar gaat het tenslotte om.

Ton nam in die eerste periode na drie jaar het fractievoorzitterschap van Alexander over. In 2014 was Ton voor de eerste keer lijsttrekker. Hij wist samen met zijn team het zetelaantal te verdubbelen naar vier.

Foto: SP-Venlo

In 2018 wist de SP in Venlo wederom vier zetels in de wacht te slepen. Dit geheel tegen de verwachting in gezien de landelijke trend en de intrede van twee nieuwe partijen in de gemeenteraad. Vrijwel direct na die verkiezingen was duidelijk dat de SP gezien werd als een serieuze coalitie-kandidaat.

Zo werd in mei 2018 Alexander Vervoort de eerste wethouder namens de SP in Venlo. Ton bleef de vierkoppige fractie aansturen maar gaf eind dat jaar het stokje over aan Angelique Weingarten. Die daarmee de eerste vrouwelijke fractievoorzitter werd van de SP in Venlo.

Ton was niet alleen in Venlo voor de SP actief. Hij was ook jaren regiovertegenwoordiger voor alle SP-afdeling in Noord- en Midden Limburg en daarmee tevens lid van het landelijke SP-bestuur, stond op de kandidatenlijsten voor Kamerverkiezingen, Provinciale Staten en het Europees Parlement. Zijn inzet werd dus gezien en gewaardeerd.

Bekijk de video in bijgaande bericht en reportage/ interview door Omroep Venlo (vanavond op tv). Een prachtig document van Ton zijn tomeloze inzet.

Met het vertrek van Ton verliest de raad volgend jaar niet alleen iemand met een grote dossierkennis, maar bovenal een scherp debater van de no-nonsense politiek; kritisch waar het moet met altijd een alternatief voorstel in de binnenzak.
Ton wordt in de gemeenteraad gezien als een autoriteit op het gebied van veiligheid en gezondheid. Hij werd in 2014 verkozen tot beste debater in de gemeenteraad, en was in 2018 genomineerd voor beste raadslid van Nederland.

Met deze bekendmaking nu, wil hij mensen ook prikkelen om het stokje van hem over te nemen. Zo maakt hij plaats voor vers bloed, andere mensen en nieuwe inzichten.

Ton zal zich uiteraard tot maart 2022 blijven inzetten als raadslid voor de SP.

We wensen Ton veel succes en plezier in zijn nieuwe functie. We zullen hem na maart 2022 gaan missen maar begrijpen zijn besluit en ondersteunen dan ook zijn oproep aan alle leden om de handschoen op te pakken en hem te vervangen.

Bekijk ook: