Venlo zegt massaal NEE tegen Oekraïne-verdrag

7 april 2016

Venlo zegt massaal NEE tegen Oekraïne-verdrag

Een grote meerderheid van de stemmers heeft in het referendum 'nee' gezegd tegen het verdrag met Oekraïne, zo ook in Venlo. De politiek en het kabinet in het bijzonder kán deze uitslag niet negeren.

Bij het referendum, dat op 6 april gehouden werd, maakten in de gemeente Venlo 28% van de kiesgerechtigden gebruik van de mogelijkheid om zich uit te spreken over het associatieakkoord tussen de EU en Oekraïne. Hiervan stemde 31,4% vóór maar een ruime meerderheid van 67,2% wees het verdrag af.

Het opkomstcijfer is bedroevend laag maar ook wel vergelijkbaar met dat van verkiezingen voor het Europees Parlement in de afgelopen jaren. Hoe dan ook is de uitslag een mooi succes voor de campagne die de Venlose SP-afdeling heeft gevoerd.

Onze campagneleider Alexander Vervoort: “Het percentage Venlose tegenstemmers ligt hoger dan de geldende landelijke uitslag van 61,1% tegenstemmers. Ook belangrijk is dat landelijk de kiesdrempel van 30% voor dit referendum wel werd gehaald: 32,2% van de Nederlanders is gaan stemmen en daarmee is de uitslag geldig.”

De SP heeft een puur op het associatieverdrag gerichte inhoudelijke Nee-campagne gevoerd.

Vervoort: “Ook SP-afdeling Venlo ging de afgelopen weken de straat op om mensen erop te wijzen dat dit verdrag veel verder gaat dan alleen maar meer handel met Oekraïne waarvan met name multinationals zullen profiteren.”

“Voor onze leden hielden we een informatieavond. Ook werd er een debat georganiseerd waar zowel voor- als tegenstanders aan het woord kwamen. Eerder dwongen we per motie af dat er in Venlo maximale stemlocaties kwamen (waarop B&W wilde bezuinigen). Daarnaast schreven we diverse opinies en domineerden we op de sociale media.”

Vervoort: “De SP in Venlo is enige Venlose politieke partij die onder het Nee-kamp te scharen is en voerde als enige lokale partij überhaupt echt campagne. Dat maakt de uitslag van 67,2% tegenstemmers extra mooi.”

De uitslag van het referendum is fantastisch. Het Nee-kamp heeft met een ruime meerderheid gewonnen. De nee-stem is winst voor Nederland, Europa, én Oekraïne.

Vervoort: “Wanneer dit verdrag definitief van tafel is, kunnen we Oekraïne echt gaan helpen. Niet door oligarchen te verrijken, maar door een rechtsstaat op te bouwen en de corruptie daar te bestrijden.”

Ook zonder dit verdrag kunnen we Oekraïne helpen. Door rechters op te leiden, vakbonden op te bouwen, door de vrije pers te ondersteunen. En we kunnen helpen het land weer stabiel te maken.”

Vervoort: “Nu is het afwachten wat het kabinet, de Tweede Kamer en de Europese Unie met deze uitslag gaat doen. Wordt het verdrag er, net als de Europese Grondwet in 2005, op slinkse wijze doorgedrukt of neemt men de stem van het volk nu eindelijk eens serieus? We wachten in spanning af.”

Nederlandse stemgerechtigden hebben tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 de voorstanders van een raadgevend referendum aan een meerderheid geholpen. De referendumwet kwam er afgelopen jaar na een zorgvuldig doorlopen democratisch proces.

Het Forum voor Democratie en Burgercomité-EU namen daarop het initiatief voor het referendum over het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne.

Nadat GeenPeil zich hierbij aansloot werden er ruim 427.000 handtekeningen opgehaald. Hiermee werd eind 2015 het referendum afgedwongen.

Lees ook: