Het grote Venlose referendum debat

27 maart 2016

Het grote Venlose referendum debat

De Venlose afdelingen van SP, GroenLinks, D66 en een raadslid organiseren samen op 1 april in Venlo een openbare debat- en discussieavond om kiezers interactief te informeren over het associatieakkoord tussen de EU en Oekraïne en het referendum dat daarover gehouden wordt.

Over een dikke week (6 april) mag Nederland naar de stembus om vóór of tegen het samenwerkingsverdrag tussen de EU en Oekraïne te stemmen.

Om vragen weg te nemen en argumenten te wisselen, organiseren vier partijen samen op 1 april aanstaande (geen grap) in Venlo een debat met vóór- en tegenstanders.

De lokale afdelingen van SP, GroenLinks, D66 en het raadslid Martin Camp organiseren samen deze openbare discussieavond om kiezers te informeren over het referendum en het verdrag. Dit vindt plaats op vrijdag 1 april vanaf 19:30 uur in Grand Café De Maagdenberg.

Het debat staat onder leiding van Jeroen Kouwenberg, marketing strateeg bij mi68 waardecreatie te Venlo en bekend als initiatiefnemer/ organisator van VenloStormt.

Hij legt de debaters stellingen voor, bij iedere stelling leggen ze eerst kort uit waarom ze het met de stelling eens of oneens zijn, en gaan vervolgens met elkaar in discussie. Na de stellingen is er volop ruimte voor vragen vanuit de zaal.

Initiatiefnemer Alexander Vervoort: “Het debat is breed van opzet, alles kan en mag aan bod komen, zowel in het twistgesprek tussen de deelnemende sprekers als in de interactie met het publiek. Ons doel is tenslotte om er een eerlijk, evenwichtig debat van te maken waarin voorstanders en tegenstanders aan bod komen. Wij willen mensen helpen met het maken van hun keuze op 6 april.”

Deelnemende partijen/sprekers aan de discussie zijn:

• D66: Frans Aerts (fractievoorzitter in Venlo)
  • Martin Camp (raadslid voor de VVD in Venlo, maar spreekt op persoonlijke titel)
  • SP: Alexander Vervoort (raadslid in Venlo)
  • GL: Ben Bettinger (uit Venlo, oud-voorzitter Provinciale Statenfractie)
  • Burgercomité-EU: Nicolette Geveke (auteur, woont en werkt in Brussel)

Naast deze werden ook PvdA, CDA, VVD, PVV, VenLokaal en Lokale Democraten benaderd maar zij wilden (om uiteenlopende redenen) niet deelnemen.

Evengoed is er nu een evenwichtige 'discussietafel’ met zowel voorstanders als tegenstanders van het associatieakkoord.

Het Burgercomité-EU is de organisatie die in 2015 het referendum aanvroeg, en daarvoor via een burgerinitiatief binnen zes weken ruim 427.000 handtekeningen ophaalde, waardoor we op 6 april naar de stembus mogen.

Graag nodigen we u uit om bij dit debat aanwezig te zijn. Locatie is de grote zaal van het Grand Café De Maagdenberg, Maagdenbergplein 11 in Venlo.

De deuren zijn open vanaf 19:00 uur, het programma start om 19:30 uur en duurt tot ongeveer 21:30 uur. Naderhand kan er nog nagepraat en iets gedronken worden in het cafégedeelte.

Alexander Vervoort: “We hopen op een flinke opkomst, en met het debat ook vooral voor te zorgen dat de mensen die twijfelen gáán stemmen. Er valt namelijk iets te kiezen op 6 april!”

Lees ook: