Infoavond over referendum

10 maart 2016

Infoavond over referendum

In aanloop naar het referendum over het associatieakkoord tussen de EU en Oekraïne (op 6 april), gaan we de SP-leden en sympathisanten op 14 maart bijpraten over de inhoud en gevolgen van dat verdrag en het referendum zelf.

Over het referendum (op 6 april) over de associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne leven veel vragen. Ook onder SP’ers, en terecht want dit referendum gaat wel ergens over, welke gevolgen heeft het aanvinken in het stemhokje straks bij een ‘ja’ of ’nee’…?

In aanloop naar het referendum, en de campagne daarvoor, willen we de SP-leden en sympathisanten bijpraten over de inhoud en gevolgen van het verdrag en het referendum zelf.

• Wat: Informatiebijeenkomst
  • Wanneer: Maandag 14 maart 2016
  • Tijd: Vanaf 19:30 uur (inloop 19:00 uur)
  • Waar: Gemeenschapshuis Witte Kerk (zaal links achterin), Agnes Huijnstraat 3, Venlo-noord
  • Toegang: Gratis. Het gebouw is goed toegankelijk, ook voor mindervaliden.

SP-raadslid Alexander Vervoort is campagneleider en regionale spreker voor dit referendum en zal deze avond alle vragen beantwoorden.

Lokaal zullen we als SP de campagne aan gaan en mensen informeren. Om dan goed beslagen ten ijs te komen is het belangrijk dat we eerst zelf goed weten hoe dat verdrag tussen de EU en Oekraïne in elkaar steekt. Daarvoor dus onze eigen informatieavond op 14 maart. Graag tot dan!

Meer informatie:

Alexander Vervoort: "Op 06 april aanstaande vindt een referendum plaats over het associatieverdrag met Oekraïne, het zal u niet zijn ontgaan. Ook lokaal zal er een campagne omheen gevoerd worden. Tot nu toe hebben alleen landelijk PvdA, D66, PVV en SP aangegeven ook daadwerkelijk campagne te gaan voeren."

"Sommige partijen denken dat geen campagnevoeren ook een stemverklaring is of hopen zodoende het opkomstpercentage negatief te beïnvloeden."

"De kiezer wil zich graag informeren - zeker wetende dat het merendeel van die kiezers nog niet weten wat te gaan stemmen - en vlak voor de 6e april door alle (media)aandacht een keuze wil kunnen maken en bepalen wel/niet te gaan stemmen."

"Net als bij reguliere verkiezingen is het ook nu als politieke partij onze taak om de kiezer te informeren en te bewegen gebruik te gaan maken van het democratische stemrecht. De SP heeft alle partijen in Venlo dan ook opgeroepen om campagne te gaan voeren."

Lokaal debat 1 april

Op vrijdag 1 april vindt er in Venlo een gezamenlijke discussieavond plaats, georganiseerd door SP en GroenLinks, met als deelnemende partijen/sprekers: D66, GroenLinks, SP en Martin Camp (VVD-raadslid maar spreekt op persoonlijke titel) en mogelijk dat ook PvdA en CDA aanschuiven (twijfelden nog).

VVD en PVV wensen niet deel te nemen aan het debat, VenLokaal en Lokale Democraten ook niet maar zijn er wel bij en nodigen hun achterban uit aanwezig te zijn.

In 2005 werd een dergelijke avond in Venlo al eens georganiseerd door SP, GroenLinks en PvdA (toen over de EU-grondwet) en dat werd een succes; een grote opkomst, vragen werden weggenomen en mensen lieten zich overtuigen door argumenten van de sprekers.

Meer informatie over deze discussieavond volgt te zijner tijd, maar het belooft een mooie happening te worden.

Lees ook: