Stemlokalen wegbezuinigen?

5 januari 2016

Stemlokalen wegbezuinigen?

In april mogen we naar de stembus om ja of nee te zeggen tegen het verdrag met Oekraïne. De gemeente heeft echter besloten om het aantal stemlokalen met 60% te verminderen en zo 35-duizend euro te besparen. Is democratie te duur? De SP wil opheldering en stelde vandaag raadsvragen.

Vlak voor kerst kreeg de gemeenteraad een brief van B&W dat het aantal stembureaus in de gemeente ten behoeve van het referendum rondom het associatieverdrag met Oekraïne (op 6 april aanstaande) teruggebracht zal worden van 50 vaste stemlokalen naar 19 vaste met 2 mobiele stembureaus. Enkele dagen eerder werden de fractievoorzitters door de burgemeester al ingelicht over een vermindering maar zijn geen getallen genoemd.

SP-raadslid Ton Heerschop: “De SP-fractie vraagt zich af waarom B&W de gemeenteraad niet actief heeft geïnformeerd over deze reductie van ongeveer 60% van de stemlokalen? Op basis van welke criteria is de beoordeling gedaan van het terugbrengen van 50 naar 19+2 stemlokalen? Daar staat in de brief namelijk niets over.”

Voor het eerst gaat de gemeente werken met mobiele stembureaus. Heerschop: “Een interessante proef om meer mensen te bewegen te gaan stemmen maar het kan niet zo zijn dat deze mobiele stemlokalen, die (op eentje na) hooguit twee uur op een plek staan, in de plaats komen van vaste stembureaus. En al helemaal niet als de reden is enkel om geld te besparen.”

In de raadsinformatiebrief stelt het College van B&W dat gemeenten van de Rijksoverheid minder geld krijgen om verkiezingen mogelijk te maken, zoals de bemensing en huur van locaties voor  stembureaus. Deze bezuiniging zou een beperking van het aantal stemlokalen feitelijk noodzakelijk maken, zo stelt het gemeentebestuur.

Heerschop: “Dan vraag ik me af welke initiatieven B&W heeft genomen om het kabinet hierop aan te spreken? Of ziet ze die bezuiniging als een gegeven en gaat ze er zo maar mee akkoord?”

Foto: Zundert
“Ik mag hopen van niet want de overheid heeft de plicht om verkiezingen mogelijk te maken en dus ook de aanwezigheid van voldoende stembureaus, verspreid over de gemeente in elke wijk en dorp zodat de drempel om te gaan stemmen zo laag mogelijk is. Daar moeten we toch niet op willen beknibbelen?”

Het College van B&W dient onze raadsvragen binnen 30 dagen te beantwoorden. Het referendum wordt op 6 april gehouden, genoeg tijd dus om alsnog en zoals voorheen alle stembureaus mogelijk te maken.

UPDATE 13 januari:  Op 12 januari maakte het ministerie bekend dat ze 10 miljoen euro extra beschikbaar stelt voor het organiseren van het referendum. Dit kan betekenen dat de gemeente Venlo met dit extra budget de vermindering van het aantal stembureaus kan terugdraaien of meer stemlokalen inrichten dan waartoe ze nu besloten heeft.

Daartoe hebben we de 13e aanvullende raadsvragen ingediend bovenop de eerdere set vragen. Hiermee willen we B&W dus tot actie manen om een deel van het extra geld te claimen zodat er meer stembureaus komen.

UPDATE 15 januari:  Op 15 januari - twee dagen nadat we onze aanvullende raadsvragen indienden - stuurde het college van B&W een nieuwe brief. Met het extra geld vanuit het ministerie komen er in april toch meer stembureaus in Venlo. Niet de voorgestelde 19+2 maar er komen 30 vaste en 2 mobiele stemlokalen.
Goed dat B&W dit besloten heeft. Al was er wel wat aansporing voor nodig...

UPDATE 05 februari: De antwoorden van B&W op onze raadsvragen van 5 en 13 januari zijn binnen. In die antwoorden verwijst B&W vooral naar het extra beschikbaar gestelde geld vanuit het Rijk en haar eigen brief van 15 januari. Niets nieuws dus. Mogelijk gaat de SP-fractie proberen extra stembureaus per motie af te dwingen.