Chris Schilders volgt Angelique Weingarten op

14 april 2016

Chris Schilders volgt Angelique Weingarten op

Foto: SP-Venlo
Angelique Weingarten stopt noodgedwongen als Statenlid. Als coördinator huisvesting van asielgerechtigden in de gemeente Venlo heeft ze het te druk om het werk als Statenlid te kunnen doen zoals zij dat graag zou willen. Zij zal worden opgevolgd door Chris Schilders uit Sittard-Geleen.

De SP-fractie in Provinciale Staten heeft groot respect voor het besluit van Angelique Weingarten om te stoppen en heeft er tegelijkertijd vertrouwen in dat Chris Schilders vanaf 13 mei aanstaande een waardig opvolger zal zijn.

Angelique Weingarten stond op plaats drie op de lijst van de SP voor de Provinciale Statenverkiezingen in 2015. De SP maakte een sprong van 6 naar 8 zetels en Weingarten werd gekozen als Statenlid. Met volledige inzet en passie ging ze aan de slag als woordvoerder voor de portefeuille cultuur.

“Door mijn werkzaamheden als Coördinator Huisvesting Asielgerechtigden in de gemeente Venlo kan ik deze volledige inzet niet meer plegen, gezien de toename van de instroom statushouders het afgelopen jaar”, aldus Weingarten in haar ontslagbrief aan gouverneur Bovens.

“Zoals wij allen weten zullen er in de komende tijd nog een groot aantal statushouders gehuisvest moeten worden. Dit heeft als gevolg dat mijn drukke werkweken voorlopig niet minder zullen worden. De inwoners van de provincie Limburg verdienen een Provinciaal Statenlid dat zich 100% kan inzetten voor hen. En dit zal mij voorlopig niet lukken. Ik ben het aan hen verplicht plaats te maken voor een Statenlid dat deze inzet wel kan plegen.”

De SP-fractie in Provinciale Staten heeft groot respect voor dit besluit.

Angelique Weingarten zal worden opgevolgd door Chris Schilders uit Sittard-Geleen. Schilders is directeur van Het Stadslab in Sittard. Met deze kunst en cultuurorganisatie houdt hij zich onder meer bezig met de ontwikkeling van de creatieve industrie in Sittard-Geleen. Hij is ook al jaren actief binnen de SP, op dit moment als bestuurslid van de plaatselijke SP-afdeling.

Fractievoorzitter Bram Schaminée: “Uiteraard betreuren we het vertrek van Angelique, maar we denken er met Chris een waardig opvolger voor in de plaats te krijgen.”

Angelique Weingarten zal tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 13 mei officieel afscheid nemen. Vervolgens zal tijdens dezelfde vergadering Chris Schilders als haar opvolger worden geïnstalleerd.

Foto: SP-Venlo
Angelique blijft wel actief binnen de SP-afdeling Venlo, waar ze onder andere de raadsfractie en het afdelingsbestuur adviseert.

Ook blijft ze werkzaam voor onze Hulpdienst, waarvoor ze onlangs nog meewerkte aan de nieuwe Inkomenskaart. Eerder stond ze aan de basis van het signaleringsverslag Blariacum, en dwong ze via een rapport over de schulphulp daarvoor verbeteringen af.