VVV krijgt overlevingskrediet

28 januari 2016

VVV krijgt overlevingskrediet

Woensdagavond besprak de gemeenteraad de mogelijke steun middels een lening aan voetbalclub VVV. Zekerheden waren er niet, het onderpand is zwak. Als fractie twijfelden we tot het laatste moment of we nu wel of niet een krediet van 2,5 ton moesten verstrekken.

Fractievoorzitter Ton Heerschop legt uit hoe de SP tot haar besluit kwam de lening aan VVV te steunen, en welke overwegingen daarbij de doorslag gaven.

Moet de gemeenteraad geld lenen aan een betaald voetbalclub? Al bij de oordeelsvormende raadsvergadering, twee weken geleden, gaf de SP-fractie aan niet vooraan te staan om dergelijke steun te geven.

Maar in het geval wat nu voorlag heeft de fractie lang moeten wikken en wegen. Wij zijn niet de partij die miljoenen sluist naar betaald voetbalclubs, in feite commerciële bedrijven die zelf de broek moeten ophouden.

Maar een overlevingskrediet van rond de tweeënhalve ton zodat VVV het lopende seizoen kan afronden en om een historische club als VVV niet failliet te laten gaan, is een ander verhaal dan 42 miljoen hypotheek voor een stadion (waar we in 2012 tegen stemden).

De vraag die de SP-fractie zich oprecht stelde de afgelopen weken was, lopen wij niet een enorm risico meer geld kwijt te zijn dan de lening die we nu verstrekken samen met de onderzoekskosten die de gemeente wil gaan dragen?

Probleem, we kunnen dat op geen enkele manier berekenen omdat het niet tot nauwelijks te duiden is.

Welk een waarde VVV vertegenwoordigt is niet altijd in geld uit te drukken. Denk aan de lokale amateurclubs die in ‘grote broer’ VVV een partner zien en die af en toe in stadion De Koel mogen trainen om de jonge voetballers die ervaring mee te geven in hun opleiding.

Of een initiatief als de samenwerking met scholen in de regio, activiteiten voor kinderen, of het ambassadeurschap van VVV voor Hart voor Venlo.

Al die zaken zijn niet in geld uit te drukken maar wel van maatschappelijke waarde.

Dan was er de discussie over de (on)zekerheden van de tv-rechten als onderpand van de lening. Het claimen van de tv-gelden, als de club in gebreke blijft, is waarschijnlijk de financiële doodsteek voor VVV. Dan heb je misschien je lening terugbetaald gekregen maar zit je alsnog met een failliete club, en ben je weer terug bij af.

Een boterzachte dekking die tv-rechten maar er is geen ander optie meer over want alle kunstjes zijn al opgebruikt in het verleden (terrein, stadion en opstallen zijn al gemeentelijk eigendom).

Wat bijna alle fracties stoorde is dat VVV de lening nog niet binnen heeft maar al wel begint te praten over haar stadion. Dat is een schoffering van de gemeenteraad en daarmee doet het bestuur van VVV zichzelf weinig goeds. Deze lening moet los gezien worden van die stadiondiscussie, dit noodkrediet is om te overleven en dan begin je niet over een nieuw bedrijfspand.

Zo uitten we tijdens de raadsvergadering wel meer zorgen en bezwaren, we stelden ook vragen om helder te krijgen welke mogelijkheden er nu feitelijk zijn. Want 127.000 aan totale onderzoekskosten plus een lening voor een jaar van 250.000 euro, is niet iets dat je zo maar verstrekt.

De beantwoording van de wethouder was glashelder. Op alle zorgen van de SP-fractie ging hij in, en ging hij met de SP mee.

Conclusie: Nee, er gaat geen geld worden overgemaakt als niet duidelijk is hoe de financiële situatie van VVV is. Ja, VVV moet maandelijks verslag doen van haar financiële status. En ja, als VVV niet voldoet aan haar verplichtingen zal de wethouder de claim leggen op de tv-gelden om de lening terug te krijgen.

Daarnaast sprak de wethouder zijn frustratie uit over de onzorgvuldige discussie die rondom een nieuw stadion voor VVV speelde. Niet aan de orde en ook geen enkele relatie met dit overlevingskrediet, zo stelde hij.

We waren kritisch, maar je moet ook kijken waar het over gaat. Botweg “nee” zeggen en de supporters en de club laten vallen is te simpele politiek.

De SP eiste van de wethouder dat als het voorstel zou worden aangenomen VVV feitelijk onder curatele komt. Dat de wethouder de zekerheden veilig stelt als de club in gebreke is. En dat dit overlevingskrediet totaal los staat van de discussie over een nieuw stadion.

Op al deze aspecten zegde de wethouder toe dat hij conform de eisen van de SP zou handelen.

Dan kun je uit puur politiek gewin nog steeds “nee” zeggen. Of kijken wat de effecten zijn als de club ten onder gaat. Die effecten kunnen wel eens veel meer zijn dan de kosten die de gemeente nu maakt.

Dankzij de garanties die bedongen zijn en de ferme uitspraken van de wethouder, kon ook de SP-fractie uiteindelijk meegaan met een raadsmeerderheid in het voorstel om deze noodmaatregel te nemen.

VVV krijgt geen gift, geen subsidie maar een lening die ze volgend jaar moet terugbetalen.

Niet de gemeenteraad, niet het college, niet de supporters of spelers hebben deze situatie veroorzaakt maar het bestuur van VVV. Dat zou er goed aan doen om zich heel nederig op te stellen en hun eigen rol nog eens goed te overwegen.

VVV zal op zoek moeten naar geld voor een stadion en sponsorkansen benutten die men nu laat liggen, in plaats van weer bij de gemeente komen aankloppen.

Het was een lastige avond, maar niet iets waar je voor weg moet lopen als je in de politiek zit. Als SP laten we niet een waardevolle club kapot gaan op een lening van tweeënhalve ton. Zeker niet in de wetenschap dat de zaken die we als gemeente dan zelf moeten oppakken mogelijk veel meer geld gaan kosten.

Update: Op 4 maart 2016 kwamen gemeente en VVV ineens met het bericht dat er afgezien wordt van de lening. Struikelblok zijn de gestelde voorwaarden. VVV stelt daarnaast het benodigde bedrag via "haar achterban" alsnog bijeen te hebben gekregen, maar ook dat ze binnenkort mogelijk toch weer een beroep op gemeentelijke steun zal doen.
Dit komt allemaal best vreemd over. Reden voor de SP-fractie om er 9 maart via te stellen raadsvragen opheldering over te krijgen.

Lees ook: