Leden bespreken de koers

23 september 2015

Leden bespreken de koers

Als voorbereiding op het aanstaande partijcongres was gisterenavond een ledenoverleg waarop de leden  zich uitspraken over de congresstukken en wat in onze ogen de toekomstige koers van de SP moet zijn. Ook is er een afvaardiging van enkele leden gekozen die namens de SP-afdeling Venlo op het congres onze standpunten gaat verdedigen. En daarmee ook de steun voor onze voorkeurs kandidaat-partijvoorzitter.

Welke koers moeten we varen? Die vraag staat centraal op het komende partijcongres (in Maarssen op 28 november) en voorafgaand tijdens de regioconferentie (17 oktober in Roermond), en dus net zo bij onze voorbereiding daarop tijdens het ledenoverleg dat op 22 september in gemeenschapshuis de Witte Kerk in Venlo-noord gehouden werd.

Zoals u ongetwijfeld in de media heeft vernomen kiezen we als SP op het congres een nieuwe partijvoorzitter, als opvolger van Jan Marijnissen. Ron Meyer en Sharon Gesthuizen zijn hiervoor in de race.

Voorafgaande aan de vertrouwelijke stemming werd door de aanwezige leden besloten dat onze vertegenwoordigers op het congres allemaal zullen stemmen op de kandidaat die de meeste stemmen had in Venlo. De uitslag is aan de aanwezigen uiteraard medegedeeld, maar aangezien het om mensen gaat vinden we het onkies om dat hier te vermelden.

Kandidaat voorzitters: Ron Meyer en Sharon Gesthuizen

Daarnaast werd er gesproken over wat de SP de afgelopen drie jaar heeft gedaan, heeft bereikt, wat beter had gemoeten of meer aandacht verdiende.

De discussie hoe we de toekomst voor de SP zien, kan in het kort samengevat worden: Meeregeren op welk niveau dan ook moeten we willen, maar niet ten koste van alles, het moet niet de nadruk hebben.

Ook is besproken wat de eigen raadsfractie heeft bereikt. Met name het buurtonderzoek in Venlo-zuid werd goed ontvangen.

Foto: SP-Venlo
Zeker omdat nagenoeg al onze suggesties in dat rapport over leefbaarheid, door het gemeentebestuur zijn overgenomen.

Volgens de aanwezigen op dit ledenoverleg wederom een bewijs dat actie en fractie elkaar versterken en onze doelen ook op die wijze bereikt kunnen worden.

Verder werd verantwoording afgelegd over de 'verbeterpunten' die de SP-afdeling Venlo heeft meegekregen vanuit de vorige ledenvergadering.

Zo is de zomeractie op de Sfeermarkten in Arcen, waarbij de SP de ludieke cursusgids belastingontwijking uitdeelde, als een topactie en erg leuk om te doen ervaren,

Foto: SP-Venlo
het gaf veel energie. Ook op ludieke wijze wisten we zo aandacht te vragen voor de groeiende kloof tussen arm en superrijk, ook in Venlo.

Tot slot kwam het vluchtelingenvraagstuk aan de orde. Men begrijpt de keuze van Venlo om het net gesloten AZC weer open te stellen, maar men vraagt ook aandacht voor de zorgen die er leven over de grote toestroom, problemen rond de opvang, en hoe populistische politici angst zaaien en haat aanwakkeren. Geen eenvoudig thema om te behandelen maar wel noodzakelijk en belangrijk om te blijven bespreken.

De sfeer deze ledenavond was goed, net als de diverse discussies. Zorgen en ergernissen liggen vooral buiten de eigen afdeling. Dat maakt het bespreken eenvoudiger maar voor de afgevaardigden werk aan de winkel richting regiocongres en partijcongres. De avond werd afgesloten aan de bar met een drankje en een hapje.

Voordat we naar het kroeggedeelte gingen werd er nog even aandacht gevraagd voor de openbare discussieavond over TTIP die op 5 oktober door ons wordt georganiseerd in Venlo. Voor meer informatie daarover leest u hier.