SP overhandigt rapport leefbaarheid Venlo-zuid aan bewoners

15 juli 2015

SP overhandigt rapport leefbaarheid Venlo-zuid aan bewoners

Naar aanleiding van meldingen aan de SP, én de doorlopende discussie in Venlo-zuid over de overlast van drugsgebruik en drugshandel, heeft de SP onderzoek gedaan naar de leefbaarheid in delen van deze wijk. Vandaag presenteerde de SP haar rapport en zond dit samen met raadsvragen naar het College van B&W in Venlo. We hopen dat daarmee een eerste zet in de richting van een meer leefbaar Venlo-zuid kan worden gezet.

Venlo-zuid wordt vaak direct in verband gebracht met de overlast van drugsgebruik en drugshandel. Maar is dat ook terecht? Zijn drugsproblemen werkelijk de enige problemen die er spelen in dit gedeelte van de stad?

De SP kreeg namelijk ook andere signalen.

In juni belden we in twee gedeelten van de wijk bij bewoners aan om de werkelijke situatie te peilen. En wat blijkt, achterstallig onderhoud in het groen, verkeer en hangjongeren geven volgens de bewoners veel meer overlast.

De SP onderzocht dit nader en verwoorde de analyse in een rapport, dat we vandaag presenteerden aan mevrouw Janssen, een bewoner van de wijk. Zij staat hiermee symbool voor alle andere wijkbewoners.

Foto: SP-Venlo

Raadslid Ton Heerschop (links) geeft het eerste exemplaar van ons onderzoeksrapport aan mevrouw Janssen.

De SP deed haar onderzoek in de omgeving Minister van Hallstraat en Genbroekstraat. Bij de presentatie van het rapport gaf mevrouw Janssen aan dat het die dag bij basisschool de Koperwiek “weer raak” was geweest: Een kind aangereden door een auto, niet ernstig maar toch. Daarmee is volgens haar het beeld van de Genbroekstraat bevestigd dat er veel te hard wordt gereden door het verkeer.

Opvallend was dat het gesprek met haar regelmatig verstoort werd door zwaar vrachtverkeer dat langs denderde, een andere conclusie die meteen bevestigd werd.

De bewoners reageerden verschillend toen de SP’ers in juni aanbelden. Sommige bewoners vinden hun wijk prima en anderen ervaren doorlopen overlast. Bij de Minister van Hallstraat zijn het de hangjongeren, en nabij de Genbroekstraat het nagelaten groenonderhoud, zwerfvuil en verkeersproblemen.

Foto: SP-Venlo

SP'ers gingen in juni bij bewoners langs met de enquête.

Het rapport legden we vorige week al voor aan de politie en de gemeente Venlo. De gemeente geeft in een reactie aan dat zij zich herkent in onze rapportage en zelf ook bezig is om meer aandacht aan de wijk te geven.

Mogelijke oplossingen volgens ons kunnen een plek zijn waar hangjongeren naar toe kunnen. Zeker een oplossing die de straatcoaches aanstaan, zo liet men ons weten. Daarnaast zal de verkeerssituatie aandacht verdienen, zeker die op de Genbroekweg.

Maar ook groenonderhoud en zwerfvuil dienen aangepakt te worden. Bewoners geven aan daar ook best zelf een bijdrage aan te willen leveren, maar de regie van de gemeente is gewenst.

De SP koppelde aan haar onderzoek raadsvragen voor het college van burgemeester en wethouders. We hopen dat daarmee een eerste zet in de richting van een meer leefbaar Venlo-zuid kan worden gezet.

UPDATE: Op 18 september kregen we van B&W antwoord op onze raadsvragen (lees ze hier). Hierin staat dat B&W zich herkent in onze analyse en voorgestelde aanpak. De gemeente Venlo gaat nadrukkelijker met scholen, politie, bewoners en jongeren in overleg over de aanpak van verkeersproblemen en andere overlast. Ook gaat de gemeente meedenken en in overleg met de wijk over (betere) locaties voor jongerenhonken. Daarnaast gaat B&W meer afvalbakken in de wijk plaatsen en worden bewoners meer gefaciliteerd. Deze reactie stemt ons zeer tevreden en is een opsteker voor Venlo-zuid! Uiteraard houden we de vinger aan de pols over de uitvoering en nieuwe situatie.