Opvang vluchtelingen in Venlo

16 september 2015

Opvang vluchtelingen in Venlo

Foto: SP
Eind juli sloot na vijftien jaar het AZC in Venlo maar nu gaat het toch weer open, om de grote aantallen vluchtelingen die in Nederland zijn humaan te huisvesten. Nood breekt wet, nood breekt ook een belofte van sluiting maar politiek is ook verantwoording nemen en lef tonen.

Column door fractievoorzitter Ton Heerschop

Begin deze maand besloot het gemeentebestuur om het eind juli gesloten asielzoekerscentrum (AZC) aan de Weselseweg in 't Ven te heropenen voor de opvang van vluchtelingen, voor maximaal twee jaar. De fractievoorzitters van de gemeenteraad van Venlo zijn geïnformeerd en gingen unaniem akkoord met deze heropening.

Daarmee breekt politiek Venlo een belofte aan de omwonenden van het AZC, de geloofwaardigheid is op het spel gezet. Daarover moeten ook wij als SP-fractie verantwoording afleggen aan onze achterban en de mensen in Venlo.

De problemen rondom de situatie in landen als Syrië, Irak en Libië is enorm complex en niet in een paar woorden te vatten. Ook de SP erkent dat de gruwelijkheden van de religieuze fanatici in deze conflictgebieden gestopt moeten worden.

Maar we kunnen ons de vraag stellen of bommen op I.S.-gebied ook maar iets van die gruwelijkheden doet stoppen. Het is feitelijk bommen gooien op een kruitvat. Het is dan ook niet vreemd dat mensen die oorlogsgebieden ontvluchten. Het laatste is een logisch gevolg van het eerste.

Ook mag de vraag gesteld worden waarom de mensen niet in de regio worden opgevangen. Van landen als Libanon, Jordanië en Turkije kun je niet anders dan vaststellen dat ze precies dat doen. Zoveel zelfs dat het een gevaar begint te vormen voor de stabiliteit van hun samenleving.

De rijke golfstaten doen veel te weinig, zelfs nagenoeg niets, maar dat mag voor ons geen reden zijn mensen in de kou te laten staan.

Het AZC aan de Weselseweg in Venlo.

Op dit moment vragen de vluchtelingen die onze kant opkomen directe opvang. We kunnen niet accepteren dat mensen, en met name kinderen, in parken of langs de weg moeten slapen en overleven.

Maar daarnaast moeten we ook begrip hebben voor de mensen in onze gemeente die bang zijn voor de beelden die nu voorbijkomen. Mensen die zorgen hebben over de werkgelegenheid en de toegang tot de zorg.

Mensen die gevoed worden door valse sentimenten en populistische vergelijkingen als zou in een beschaafde samenleving het een keuze zijn van of zorg voor vluchtelingen of zorg voor ouderen.

Het zijn juist díe partijen die oorzaak zijn van de woningnood en bezuinigingen op de zorg die nu zulke spookbeelden oproepen, dus het zou die partijen sieren terug te komen op de uitverkoop van sociale huurhuizen en verslechteringen in de zorg.

In een werkelijk beschaafde samenleving vang je vluchtelingen op én waarborg je gezondheidszorg en werkgelegenheid.

Foto: SP

De problemen met vluchtelingen zijn niet nieuw. Maar zoals vaker voeren propaganda en valse voorstellingen van zaken de boventoon. Het is zaak onder ogen te zien wat nu nodig is en dat te leveren.

Het is aan de internationale politiek om een oplossing te zoeken voor de problemen van bijvoorbeeld Syrië en Irak. Het is aan ons in Venlo om een veilige haven te zijn voor enkele vluchtelingen.

Net zo goed als het aan de politiek in Venlo is om oplossingen te vinden voor werkgelegenheid en zorg voor de mensen in onze gemeente. Meer nog dan in andere tijden is dit het moment waarop politici, ook lokaal, richting moeten geven. Hoe moeilijk dat in sommige gevallen ook mag zijn.

Update: Wilt u de vluchtelingen in Venlo helpen? Als u spullen over heeft kunt u deze naar het inzamelpunt brengen (kijk hier). Ook kunt u al vrijwilliger aan de slag (zie hier) om de vluchtelingen bij hun start te ondersteunen.

Lees ook: