Miljonairs van Venlo: meld u!

12 augustus 2015

Miljonairs van Venlo: meld u!

Ook afgelopen week was de SP op straat om met mensen te praten over het verkleinen van de ongelijkheid. Zaterdag werd op Omroep Venlo uitleg gegeven over onze miljonairsactie, daar deed de SP een opmerkelijke oproep.

In het programma 'Blik op Venlo' op Omroep Venlo radio gaf SP'er Alexander Vervoort zaterdag 8 augustus uitleg over de SP-actie 'Er is genoeg voor iedereen' waarvoor we de afgelopen tijd regelmatig met mensen het gesprek aangingen.

Zoals op de Sfeermarkt in Arcen, waar we de bezoekers ook afgelopen week weer verwelkomden met een alcoholvrije cocktail, een luie strandstoel, kraskaarten en onze cursusgids uitdeelden met daarin enkele praktische tips om legaal de belasting te ontwijken, net zoals de multinationals en superrijken doen. Een ludieke actie maar met serieuze ondertoon want de ongelijkheid is te ver doorgeschoten.

Beluister hier het interview bij Blik op Venlo.

Vervoort: “Nederland is een rijk land. Toch hebben steeds meer mensen moeite om rond te komen. Slechts een kleine groep is er de afgelopen jaren op vooruit gegaan.”

De kleine groep van 10% rijkste Nederlanders heeft tweederde van onze rijkdom in handen. Kleine ondernemers betalen netjes hun belastingen, terwijl multinationals worden geholpen zoveel mogelijk belasting te ontwijken. Ik vind dat ongepast.

Als de rijkste Nederlanders en de grootste bedrijven hun eerlijke deel van de belastingen gaan betalen, dan kunnen de lasten voor de rest van Nederland omlaag. Want er is genoeg voor iedereen in ons land, maar dan moeten we de koek wel eerlijk verdelen.”

Vervoort: “De afgelopen jaren zijn de rijken steeds rijker geworden en de armen steeds armer. Een stad als Groningen of Maastricht kent ongeveer 500 miljonairs en tegelijkertijd groeit 1 op de 5 kinderen daar op in armoede. Dit zien we overal in Nederland, in Venlo 3.500 kinderen die in armoede opgroeien, dit moet gekeerd worden.”

Vervoort: “Een van de voorstellen van de SP om deze ongelijkheid te bestrijden, is het invoeren van een miljonairsbelasting van 1 á 2 procent op het vermogen boven één miljoen euro.

Hierdoor gaan de midden- en lagere inkomens minder belasting betalen, de hoogste inkomens meer.

Daarnaast gaan multinationals gewoon belasting betalen, zodat we niet meer 1000 miljard euro aan belastinginkomsten mislopen. Is dat nu te veel gevraagd?”

Vervoort: “Ik roep de Venlose miljonairs op zich mengen in het maatschappelijke debat over ongelijkheid in Nederland. Als ze dat niet doen dan vinden die miljonairs kennelijk het invoeren van een miljonairsbelasting een goed idee, of zij onttrekken zich van de maatschappelijke discussie over ongelijkheid in Nederland omdat zij dit niet zien als een gezamenlijk probleem en een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dat laatste durf ik niet te geloven.”

De SP is niet tegen rijkdom maar wel tegen armoede. Om de ongelijkheid te keren vraagt de SP een kleine extra bijdrage aan hen die het financieel gezien extreem goed hebben.

Vervoort: “Gemeenten vinden het tegenwoordig normaal om mensen door middel van een tegenprestatie in armoede en zonder loon aan het werk te zetten. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld om met een miljonairsbelasting een kleine extra bijdrage te vragen van deze meest vermogenden.

Want ook Nederland is gebaat bij een elite die zich niet afkeert van de samenleving. Je afzijdig houden van dit maatschappelijk debat vind ik laf.

Miljonairs hoeven het niet met ons voorstel voor een miljonairsbelasting eens te zijn, maar vertel ons dan in ieder geval waarom je het niet nodig vindt om meer bij te dragen aan een betere samenleving.”

Veel bezoekers van de Sfeermarkt waren het dan ook eens met het SP-voorstel voor een miljonairstaks: ‘De 173.000 miljonairs in Nederland kunnen best iets meer bijdragen. Dat geld kunnen we dan besteden aan dingen die voor de hele samenleving van groot belang zijn, zoals de zorg en het onderwijs.’

Zie ook: