Peilingen zeggen niets, de mensen alles

6 juni 2010

Peilingen zeggen niets, de mensen alles

4-6-2010 flyeren 4 De campagne is vol op stoom, de eindstreep is al in zicht. Links en rechts proberen partijen stemmen te winnen. Zelden was de stembusgang zo belangrijk en zelden lagen de partijen in de dagkoersen zo dicht bij elkaar. Er valt echt weer iets te kiezen.

Volgens de laatste peilingen staat de SP op 14 zetels en heeft ze de stijgende lijn te pakken. Ter vergelijking; vlak voor de Kamerverkiezingen in 2006 stond de SP in de peilingen rond de 17 á 18 zetels. Het werden er uiteindelijk 25. Als die trend zich herhaalt, dan staat er op 10 juni weer een hele sterke SP, en die is ook hard nodig ook. De keus is aan de kiezer is hoe we uit de crisis wensen te komen. Dat kan op twee manieren: doordacht of met de botte bijl. Laten we de crisis oplossen door degenen die hem hebben veroorzaakt, òf is het tijd voor een grote schoonmaak in het Haagse?

CPB-grafiek CPB: "SP onbetwiste koopkrachtkampioen." De voorstellen in ons verkiezingsprogramma pakken veel beter uit dan die van rechts. Vergeleken met die van GroenLinks en PvdA scoort de SP sterker.

De plannen van diverse partijen om het land door de crises te loodsen werd ook vandaag volop besproken. In diverse stadsdelen ging de SP het gesprek aan met voorbijgangers. Mensen willen zekerheid en willen een overheid die dicht bij hen staat. Niet als geluksmachine maar als voorwaarde voor een fatsoenlijke samenleving.
Veel mensen hervinden het vertrouwen in de SP. Natuurlijk heeft dat te maken met de fantastische manier waarop onze lijsttrekker Emile Roemer zich heeft gepresenteerd. Het mooie is dat Emile typisch is waar de SP voor staat; blijf jezelf, volg je hart en je gevoel, en kom op voor een sociale en fatsoenlijke samenleving. Die boodschap is nooit weggeweest en de mensen voelen dat aan.

4-6-2010 flyeren 1

We kregen opnieuw veel positieve reacties en konden veel vragen beantwoorden. Opnieuw vonden vele honderden informatiekranten, folders, programma’s en onze befaamde sponsjes een nieuwe eigenaar. Veel partijen dingen naar de hand van de kiezer maar we merken dat er maar enkele partijen echt actief campagne voeren. Zeker in vergelijking met vorige verkiezingen waar men om de paar meter een andere partij tegen het lijf liep. Het lijkt wel alsof anderen òf het wel geloven en zich al rijk rekenen, òf het vertrouwen verloren hebben en zich nu al neerleggen bij hun verlies aanstaande woensdag. Hoe de SP er ook voor staat, onze altijddurende campagne gaat gewoon door, en we zijn graag bereid om mensen te woord te staan.

4-6-2010 flyeren 2

In Venlo ervaren we nu een voorproefje van de bezuinigingsdrift die rechts voor ogen heeft. In het meest rechtse college sinds lange tijd doet de PvdA of zij nog een sociaal gezicht kan geven aan alle ellende. Intussen bezuinigt men op de individuele thuiszorgvoorzieningen (WMO), de helft van de vuilnisbakken verdwijnt, de stadswinkels in Blerick, Tegelen en Arcen gaan dicht, parkeren wordt fors duurder, clubcontributies schieten omhoog, en de hondenbezitter is de klos.
De grote bouwprojecten blijven echter vrijwel ongemoeid overeind. Miljoenen voor het stadskantoor in Venlo, laatst nog 18 miljoen naar Villa Flora, het kazerneterrein, museumkwartier, allerlei nieuwe bouwplannen en zo kunnen we nog even doorgaan.
Bezuinigen is een kwestie van keuzes maken. De SP pleit voor andere en slimmere keuzes, zowel lokaal als landelijk.

4-6-2010 flyeren 3 Enkele mensen ergerden zich aan de kauwgom op straat. Deze SP'er gaf ludiek het goede voorbeeld en ging er meteen met een spons over heen.

Ondanks de hoge temperaturen was het weer prima campagne voeren deze dagen. De SP blijft ook na woensdag op straat, en blijft de wijken in gaan om naar uw verhaal te luisteren. We blijven knokken voor een menselijker, socialer en beter Nederland! Tijd voor de grote schoonmaak.

03-06-2010: Venlo moet fors bezuinigen maar ten koste van wie?
29-05-2010: Spons er over nu!
De campagne pagina
Bekijk online de ZO-krant of download hem (PDF, 3.5 MB)