Radiodebat over Villa Flora

1 mei 2010

Radiodebat over Villa Flora

Eurobiljetten Afgelopen woensdag nam de raad een discutabel besluit door 18 miljoen euro te besteden aan de ontwikkeling van een gebouw op het Floriadeterrein; Villa Flora. De raad nam een groot financieel risico zonder garanties of kans van slagen. Het stevige debat wordt voortgezet voor de radio.

In het wekelijks politiek discussieprogramma 'Markt 2' ditmaal dus een debat over Villa Flora tussen Wim van den Beucken (VVD), Vera van de Wiel-Tax (PvdA) en Ton Heerschop (SP). Het CDA zou ook deelnemen aan de discussie maar was wegens privéomstandigheden afwezig...
In het debat tracht de VVD aan te geven waarom Villa Flora een goede investering is, terwijl PvdA en SP aangeven waarom ze vraagtekens zetten bij dit geldverslindende prestigeproject.
Na afloop van de raadsvergadering afgelopen woensdag was er veel geroezemoes over het debat. Hopelijk verstomt dat na het luisteren van dit radiodebat, dat vandaag en morgen wordt uitgezonden.

Na dit radiodebat gaan Frans Aerts (D'66) en wethouder Testroote (PvdA) met elkaar in debat over de dreigende sluiting van zaal Op de Heide in Tegelen.
Afgelopen woensdag werd hierover een motie van D'66 en SP ingediend, die het gemeentebestuur opriep alles in het werk te zetten voor het openhouden van het 'gemeenschapshuis in wording' Op de Heide, zaal Op de Heide te zoeken naar samenwerkende partners om de accommodatie kans te geven, en inzicht te verschaffen naar de kosten van de accommodatie. De motie redde het niet: PvdA, VVD, R'82 en half-CDA stemden tegen. De hoofdelijke stemming verliep niet soepel, twee hertellingen moesten uitkomst bieden. Dat kwam door de wisselende opstelling van de CDA-fractie doordat hun woordvoerder zei voor de motie te stemmen, maar vlak daarna werd gesouffleerd door haar fractievoorzitter die een draai leek te maken waardoor eerst het CDA vóór stemde (met uitzondering van één raadslid) en bij de hertelling ineens drie CDA-raadsleden tegen stemden. Vreemd stemgedrag...
Het laatste woord over deze kwestie is nog niet gesproken. In de uitzending geeft de wethouder aan hoe hij de zaak denkt op te gaan pakken.

Verslag van het radio-interview door Ton Heerschop:
Ton Heerschop Vandaag was ik te gast bij het programma Markt 2 van Omroepvenlo. Een leuk wekelijks politiek programma met politieke beschouwingen onder leiding van Twan Mariën. Samen met Wim van der Beuken van de VVD en Vera van der Wiel van de PvdA keken we nog eens terug op de discussie over Villa Flora.

Opvallend in die discussie was de opstelling van de PvdA. Want sprak de partij in het najaar nog haar voorkeur uit voor een voorbereidingskrediet van zeven ton, afgelopen woensdag stemde de partij tegen Villa Flora omdat ze van mening is dat de kosten te hoog zijn en het geld beter kan worden gebruikt om de exploitatieverliezen van dit moment te dekken. Van der Beuken gaf fijntjes aan dat de PvdA eenvoudig tegen kon stemmen omdat ze toch wel wist dat Villa Flora gebouwd zou worden. Ten slotte lag er al een motie met in ieder geval de steun van CDA en VVD (een raadsmeerderheid) die de herindelinggelden richting Villa Flora sluisde.

Stel van der Beuken had gelijk, dan pleegt de PvdA kiezersbedrog door te doen alsof ze tegen deze onzinnige uitgave is, maar feitelijk wetende dat hij er toch zal komen. Stel van der Beuken heeft geen gelijk, en de PvdA is nu oprecht tegen de komst van Villa Flora, dan draait de partij omdat ze wel meeging met zeven ton voorbereidingskrediet te geven in het najaar van 2009.

Met mooie woorden worden draaien gemaskeerd. De huidige tijd staat het niet toe en we hebben dezelfde droom namelijk Villa Flora, maar we moeten de ambitie bijstellen. Feit blijft dat iedereen al in 2009 kon zien wat de kosten zouden zijn voor dit grapje. Maar ook de VVD maakt het gekker dan gek door landelijk dertig miljard te willen bezuinigen en in Venlo bijna twintig miljoen uitgeven aan Villa Flora?!
De VVD claimde de allure “wereldtentoonstelling” als reden voor twee markante gebouwen. Villa_Flora_nieuw Maar al die wereldtentoonstellingen eerder hebben de latere generaties toch echt slechts 1 gebouw nagelaten, Rotterdam haar Euromast bijvoorbeeld. Dus waarom moeten er in Venlo twee komen?

De SP-lijn is altijd duidelijk geweest. Wij hadden onze analyse al gemaakt, de conclusie getrokken, en de uitkomst was dat nu we de Floriade krijgen, er dan ook voor gezorgd dient te worden dat hij goed en betaalbaar wordt. Een risicovolle Villa Flora past daar niet in.

Het democratisch proces is gelopen en de feiten zijn de feiten. Nu nog zien dat we de controle op het proces als gemeente kunnen vasthouden. Want een Villa Flora waar nog niet zeker van is dat ze op tijd klaar is en waar nog geen huurcontract voor is getekend, is en blijft een risico.
Net als een stem op de PvdA want na deze week zowel lokaal als landelijk (toch weer een nieuwe missie naar Afghanistan) zullen veel mensen wel wat in de war zijn van het gedraai van die partij.

In het radioprogramma 'Markt 2' discussiëren lokale politici onder leiding van presentator Twan Mariën. Pittige discussies, heldere commentaren en scherpe analyses worden afgewisseld met politiek nieuws en muziek.
Het programma wordt uitgezonden op zaterdag tussen 13.00 en 14.00 uur, en herhaalt op zondag om 07.00 en 22.00 uur. Omroep Venlo radio is in de ether te ontvangen via 96.9 FM en op de kabel via 87.5 FM, maar ook via een live stream online te beluisteren.

28-04-2010: Inbreng SP bij debat over Villa Flora
U kunt de hele uitzending hier downloaden en beluisteren (71,4 MB, klik op "normale download")