SP uit haar zorgen aan de Raad over huisvesten arbeidsmigranten

18 september 2024

SP uit haar zorgen aan de Raad over huisvesten arbeidsmigranten

De SP maakt zich grote zorgen over het nieuwe 'beleidskader internationale werknemers short stay'. De gemeente Venlo wil de regels versoepelen omdat de beoogde 3000 woningen voor arbeidsmigranten niet gehaald wordt voor 2025. Gevolg is dat arbeidsmigranten nog meer de speelbal worden en zij en onze samenleving nog meer de klos zijn. Vanavond sprak de SP de leden van de gemeenteraad aan op hun verantwoordelijkheid.

In het nieuwe beleid is huisvesting bij boerenbedrijven uitgebreid van 20 tot 100 werknemers. Deze werknemers moeten wel op het bedrijf werkzaam zijn. Een afhankelijkheidsrelatie dus.
Dit druist in met het huidige Venlose beleid waarin werkgevers wordt verteld om met professionele huisvesters samen te werken, om hiermee een afhankelijkheidsrelatie te voorkomen. Arbeidsmigranten worden weer afhankelijk van werkgevers, en zo zijn we weer terug bij af.

Bekijk hier hoe ons kaderlid Richard Wesseling de gemeenteraad toesprak:

Over die afhankelijkheidsrelatie zei Richard Wesseling onder meer: "Helaas komen uitvallers vaak niet goed terecht maar worden dakloos. Ze worden afgedankt en eindigen onder ander in het bos, een portiek of onder brug. Weg uit onze maatschappij. We hebben ze schijnbaar wel in grote getallen nodig maar zien ze liever niet."

"De Jongerenkerk Venlo geeft aan dat er van de 50 daklozen er 40 arbeidsmigrant zijn in Venlo. En dàt zijn alleen de daklozen die bekend zijn. Dit legt een grote druk op de Venlose samenleving, zorg, handhaving en hulpverlening."

Als de gemeente ervoor kiest om het beleid te versoepelen krijgen de werkgevers wederom alle ruimte en geen verplichtingen, en blijft de samenleving met de negatieve gevolgen zitten. Lijkt ons dat wanneer werkgevers iets willen, ze daar dan ook voor betalen. Zodat de samenleving niet langer hoeft op te draaien voor de kosten.

Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om de banen te voorzien van betere arbeidsvoorwaarden en beloning, en openstellen voor de mensen die in Venlo nu niet of niet goed aan het werk komen, in plaats van wegwerpwerknemers te importeren waar men na gedane arbeid niet meer naar omkijkt.

Doordat de SP insprak kantelde het debat. Menig raadslid is het met ons eens en wil meer duidelijkheid over de gevolgen van het beleid. Na veel over en weer gepraat trok de gemeenteraad de conclusie om het beleidsvoornemen deze maand niet te bespreken, en uit te stellen naar oktober. Dan dient het gemeentebestuur met de nodige antwoorden te komen. Wordt vervolgd dus. Goed dat de SP insprak en dat diverse raadsfracties onze zorgen delen.

Zie ook: