Nieuwjaarsborrel als aftrap voor een druk jaar

11 januari 2024

Nieuwjaarsborrel als aftrap voor een druk jaar

Foto: SP-Venlo
Onder het genot van snacks en drankjes kregen we een vooruitblik op wat dit jaar gaat brengen. Net zo werd ook teruggekeken op vorig jaar, met twee verkiezingen en een onderzoek naar de uitslag. Naast een Nieuwjaarsborrel betrof het ook een ledenberaad, omdat ook een aantal formele zaken ter sprake kwamen. Zoals het kiezen van een nieuw afdelingsbestuur, bestaande uit vooral vrouwen.

“Het nieuwe jaar is al 10 dagen oud maar het is nooit te laat om iedereen het allerbeste te wensen voor het nieuwe jaar. Dat we allemaal in goede gezondheid een fantastisch mooi 2024 gaan beleven.” Zo werd de borrel op 10 januari afgetrapt. Een toast op het nieuwe jaar volgde pas bij de snacks en borrelhapjes. Die werden verzorgd door Maison Frites, de cafetaria in de binnenstad van onze oud-voorzitter Ad Okkerse, die het lekkers zelf kwam brengen.

Foto: SP-Venlo

Naast allerlei toffe acties kende 2023 ook twee verkiezingen. Afgelopen november voor de Tweede Kamer, die voor de SP niet opleverde wat we daarvan gehoopt hadden. Landelijk loopt er een onderzoek en een ledenenquête, en gaan afdelingen de deuren langs om met kiezers te spreken over de verkiezingsuitslag; nodig om goede conclusies te kunnen trekken.

De verkiezingen voor Provinciale Staten, in maart, waren daarentegen wel een succes. De SP neemt deel aan de coalitie en levert een gedeputeerde, en onze Laila Kuiper werd gekozen tot Statenlid in het Limburgs Parlement.

Met de kerst hielden we een ‘hart onder riem’ actie voor het zorgpersoneel. Om dit goed af te ronden gaan we binnenkort alle opgehaalde kerstboodschappen en wensen aanbieden aan het Viecuri ziekenhuis.

Foto: Jorge Wolters Gregório

Ook in 2024 staan er verkiezingen voor de deur, namelijk op 6 juni voor het Europees Parlement. Daarvoor is inmiddels een kandidatenlijst en conceptprogramma bekend, waarover op het partijcongres in maart gestemd gaat worden. Ook zal er dan een nieuw landelijk partijbestuur gekozen worden. Daarvoor bespraken we de voorgedragen en niet-voorgedragen kandidaten.

Belangrijkste onderdeel van de avond, naast de gezelligheid, was het kiezen van een nieuw afdelingsbestuur voor de SP-Venlo.
In november is er een tijdelijke wisseling in het bestuur ontstaan doordat Norman zijn taken als organisatiesecretaris om privéredenen moest teruggeven. Nu is de tijd om die wisseling niet alleen formeel te bekrachtigen, maar ook om meteen door te pakken en een nieuwe voorzitter en secretaris te kiezen.

Foto: SP-Venlo

Actiefoto van laatst met daarop onze powervrouwen van het nieuwe bestuur: Laila (rechts) en daarnaast Venus en Petra.

Laila (voorzitter) en Venus (organisatiesecretaris) zijn hiervoor kandidaat en werden unaniem gekozen. Petra blijft penningmeester. Leuk detail is dat hierdoor de belangrijkste bestuursfuncties in handen zijn van vrouwen, de vrouwen zijn in het nieuwe bestuur ook in de meerderheid.

Na het formele deel waren de snacks en hapjes bijna op, het bleef gezellig. Menig anekdote en grapje vloog over tafel. Want dat is ook de SP, het moet vooral leuk zijn. We kijken dan ook terug op een geslaagde Nieuwjaarsborrel en goede start van een nieuw jaar voor de SP in Venlo.