Een boom vol kerstboodschappen voor zorgpersoneel ziekenhuizen

23 december 2023

Een boom vol kerstboodschappen voor zorgpersoneel ziekenhuizen

Foto: Jorge Wolters Gregório
Een kerstboom met honderd hartverwarmende kerstboodschappen voor het personeel van VieCuri. Dat is wat onze solidariteitsactie opleverde, om steun te vragen voor de zorgverleners van de ziekenhuizen in Venlo en Venray. Naast de tientallen mooie gesprekken bij de warme chocomel en choco kerstkransjes die we in Tegelen uitdeelden, samen met onze Tweede Kamer fractievoorzitter Jimmy Dijk.

Geen verdere afbraak van onze zorg maar juist investeren in meer collega’s. Dat is wat mensen willen, dat is wat we op de honderd kerstkaarten lezen die in onze kerstboom gehangen werden.
Hartverwarmend hoeveel mensen een boodschap achterlieten in die kerstboom.

Foto: Jorge Wolters Gregório

Door liberale partijen zoals de VVD en D66 is van onze zorg een markt gemaakt. Zorgverzekeraars zijn de baas en het zorgpersoneel en patiënten hebben niets te zeggen.
Vorige week werd bekend dat het ziekenhuizen in Venlo en Venray de komende jaren 12 miljoen euro moet gaan bezuinigen. Medewerkers en patiënten zitten in onzekerheid.
Daarom gingen we zaterdag de straat op in Tegelen, om steun te vragen voor zorgverleners van de VieCuri ziekenhuizen.

Foto: SP-Venlo

Hieronder enkele reacties, die voorbijgangers opschreven en in de boom hingen:

Bedankt dat jullie voor iedereen klaarstaan en altijd zorgen voor mensen, jullie zijn onmisbare kanjers.

Respect voor het zorgpersoneel. Verlies jullie passie voor jullie vak niet.

Jullie lopen al op de top van jullie kunnen, nog meer bezuinigingen op personeel kan echt niet meer.

Zonder jullie is er geen zorg. Bedankt voor al jullie inzet. Veel sterkte en hou vol!

SP-fractievoorzitter in de Tweede Kamer Jimmy Dijk, kwam vandaag naar Tegelen. In brasserie Rach, op de Kerkstraat, ging Jimmy in gesprek over het behoud van goede ziekenhuiszorg in de regio.
Vervolgens gingen we de winkelstraat op met warme chocomel en koekjes. Daar werd het gesprek voortgezet met voorbijgangers, die we vroegen om hun wens voor al die hard werkende zorg-toppers in de kerstboom te hangen.

Foto: SP-Venlo

Jimmy Dijk: “Helaas gebeurt het uitkleden van ziekenhuizen niet alleen in Venlo. De overheid heeft de zeggenschap uit handen gegeven aan zorgverzekeraars en ‘de kapitaalmarkt’. Intussen worden volwaardige ziekenhuizen gesloten of uitgekleed, mensen zien steeds meer zorg uit hun omgeving verdwijnen.”

“De SP wil dat het kabinet ziekenhuizen voldoende geld geeft voor zorg, hen minder afhankelijk maakt van verzekeraars. Geef zorgpersoneel en patiënten zeggenschap over hun ziekenhuis.”

Foto: Joshua Versijde / SP

De mensen die we spraken deelden ons standpunt. Hierbij nog enkele reacties die in de boom gehangen werden:

Wees zuinig op jullie personeel. Niet bezuinigen maar juist investeren in elkaar, mensen gaan voor.

Met minder mensen hetzelfde werk doen is onzin, die mensen staan al zo onder druk.

Bedankt voor de goede verzorging, voor alle inzet de afgelopen jaren, het wordt gewaardeerd.

Jullie zijn kanjers, van groot belang voor alle mensen, want zonder jullie geen goede zorg voor de mens.

Foto: Joshua Versijde / SP

De ontwikkelingen bij Viecuri baren ons opnieuw grote zorgen. De SP heeft hierover dan ook vragen ingediend in zowel de Twee Kamer als in het Limburgs Parlement. Verdere acties zijn in voorbereiding.