Actie om zwembad in Steyl opnieuw te redden van sluiting

14 oktober 2022

Actie om zwembad in Steyl opnieuw te redden van sluiting

Foto: Reddingsbrigade Tegelen
De zwemschool heeft besloten om het zwembad in Steyl te sluiten vanwege de hoge energiekosten. Zwemlessen voor kinderen en volwassenen, therapiezwemmen en aquafit voor ouderen, verenigingen en hun leden, personeel en anderen; allemaal moeten zij uitwijken naar Venlo-Noord? En de kinderopvang dan, moet die ook weg? De SP is een actie gestart voor dit zwembad.

Vandaag kwam ineens het nieuwsbericht dat de zwemschool per 1 november aanstaande stopt met al haar activiteiten in Steyl. Of dit ook betekent dat het zwembad definitief dicht gaat is onduidelijk maar de kans daarop is groot.

De zwemschool hint er namelijk op maar of er een andere partij het zwembad gaat overnemen is net zo onduidelijk. Om te voorkomen dat tijdelijke sluiting een definitief einde gaat worden van het zwemmen in Steyl, is de SP een actie gestart.

Foto: HOMECTABANNER

Ook in 2011 werd het zwembad bedreigd met sluiting. Toen konden we het samen met verenigingen en gebruikers redden middels diverse acties, petities en protesten. Toen verkocht de gemeente het zwembad aan een particulier bedrijf (een jeugdzorginstelling), dat het pand verhuurde aan de zwemschool en de kinderopvang. In 2012 werd het gerenoveerde zwembad heropend.

Nu 10 jaar later dreigt opnieuw sluiting… Dat laten we toch niet gebeuren? Dan maar weer actievoeren en het zwembad opnieuw redden en zien te behouden! We hebben vaker succes met acties dus dat moet nu ook weer gaan lukken. Mits we voldoende handtekeningen ophalen, want met die actie zijn we nu als eerste gestart.

Foto: Shutterstock

Ook gaan we in gesprek met de zwemschool om te bekijken wat nu precies de achterliggende reden is en welke mogelijkheden voor behoud zij ziet.

Net zo kunnen we de gemeente bespelen om over de brug te komen. Zij gaat een nieuw zwembad in Blerick bouwen (dat ook behouden werd door een SP-actie!) en dan kan het niet zo zijn dat ze toekijkt wanneer het zwembad in Steyl gaat sluiten.

Meer daarover binnenkort maar nu eerst draagvlak peilen in hoeverre mensen het met ons eens zijn om het zwembad in Steyl open te houden.

• Teken hier de online petitie
  • Download hier de petitie (PDF) en ga er zelf mee handtekeningen ophalen. Des te meer mensen ondertekenen, des te steviger staan we samen om het het openhouden voor elkaar te krijgen. Doe mee, geef het door.