h

Nog eens vragen over de Kaldenkerkerweg

18 augustus 2020

Nog eens vragen over de Kaldenkerkerweg

De SP kreeg opnieuw klachten van omwonenden van de Kaldenkerkerweg in Tegelen over de wijze waarop sommige weggebruikers deze weg als racebaan gebruiken, en over lange zware vrachtwagencombinaties die daar niet zijn toegestaan. Gemeente en politie wijzen naar elkaar en intussen lijkt er niks te gebeuren. Reden voor de SP om samen met EENLokaal (wederom) vragen te stellen aan het gemeentebestuur.

 

SP-raadslid Ton Heerschop verbaasde zich toen hij zelfs tijdens de vakantie (waarop het op de wegen anders een stuk rustiger is) wederom klachten van bewoners onder ogen kreeg: “Al jaren zijn er beloften van de gemeente om in te grijpen op de Kaldenkerkerweg, maar er is nog geen spade de grond ingegaan.”

“Verdere navraag leerde dat er ook met lange zwaardere vrachtwagencombinaties werd gereden, zogenaamde LZV’s, die daar helemaal niet toegestaan zijn, zo bleek uit emailwisselingen tussen gemeente en bewoners. Vreemd echter dat de gemeente wijst naar de politie voor handhaving en de politie stelt geen capaciteit te hebben.”

 

 

“De omwonenden voelen zich aan het lijntje gehouden en ik begrijp dat goed”, aldus Ton Heerschop. Het liefst had de SP een actie gehouden om zelf het verkeer te vertragen, maar gezien de aard van de weg geeft dat te grote risico’s. “Daarom houden we het voor nu bij raadsvragen. Maar het spreekt voor zich dat wij voor de toegezegde wegaanpassing zijn en het liefst zo snel mogelijk.”

 

 

Het probleem is voor een belangrijk deel ontstaan toen de gemeenteraad en het Rijk voor de huidige variant van de A73 en A74 kozen. Door de onvolledige verknoping bij knooppunt Tiglia wordt het verkeer richting Nettetal vanuit het zuiden over de Kaldenkerkerweg gestuurd.

Daarnaast heeft de weg een oude grenspost waarvan de parkeerstroken nu gebruikt worden door vrachtwagens die daar eigenlijk niet thuis horen. Met name in het weekend staan hier veel vrachtwagens die op zondag Duitsland niet in mogen. Zonder voorzieningen als toiletten begint het af en toe een minder frisse boel te worden.

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

Ton Heerschop: “Eigenlijk moet de weg vanaf het kruispunt onderaan de berg (oude verbindingsweg) tot aan de grens aangepakt worden. Zowel de afwatering als het wegdek en de indeling van de weg.”

“Het liefst ziet de SP dat vrachtverkeer dat geen lokale bestemming is van de Kaldenkerkerweg verdwijnt. De weg moet zodanig aanpast worden dat ze niet meer zal uitnodigen om te racen.”

 

De SP wil samen met EENLokaal-raadslid Leon van den Beucken ook van het college weten waarom de politie geen prioriteit geeft aan meldingen die mensen maken over gevaarlijke verkeerssituaties.

Het college van B&W dient onze raadsvragen binnen 30 dagen te beantwoorden.

 

Bekijk ook:

 

U bent hier