Wederom goede corona hoorzitting, deze keer met de detailhandel

16 juni 2020

Wederom goede corona hoorzitting, deze keer met de detailhandel

Vanavond, 16 juni, hield de SP wederom een hoorzitting over de effecten die de huidige Corona pandemie heeft op onze lokale samenleving. Dit keer gaven we ruimte aan ondernemers in de detailhandel om te vertellen wat zij ervaren en aan effecten meemaakten.

Goed was te horen dat de gemeente toegankelijk was en dat regelingen er snel kwamen. Maar daarnaast waren er ook zorgen. Verhuurders van panden reageren heel verschillend op de effecten bij hun huurders. Sommigen zijn coulant en zorgen er voor dat de huur minder of later betaald kan worden, anderen hebben geen boodschap aan de problemen van de ondernemer en geven niet thuis als deze vraagt om regelingen.

Daarnaast vrezen ondernemers een tweede golf van besmettingen waardoor de omzet helemaal zal inzakken.

Wat zou de gemeente en de politiek hierin kunnen betekenen, was onze vraag. De ondernemers waren daar vrij duidelijk in, versterk het gesprek tussen vastgoedeigenaren en het gemeentebestuur. Deze twee delen van de driehoek, waarvan de ondernemer de derde partij vormt, kan elkaar aanspreken om te voorkomen dat de winkelstraten geconfronteerd worden met leegstand.

Ondernemers gaven aan ook zelf de nodige initiatieven genomen te hebben. Sommigen hebben elkaar gevonden en versterken elkaar anderen passen hun assortiment aan. Dat hoort ook bij het vak vinden de meeste ondernemers.

Wel kwam de oproep om vooral te blijven promoten dat mensen lokaal kopen. Dat geeft steun, naar de winkel gaan in plaats vanuit de stoel via internet iets bestellen helpt. Die oproep geeft de SP graag door.

Opnieuw bleek dat in gesprek gaan, al is het digitaal een enorme positief effect geeft. De mensen die deelnemen voelen zich gehoord en als politiek weten we weer eens wat er leeft.

In dit geval leverde dat concreet een motie op die we bij de eerstvolgende raadsvergadering zullen indienen, waarbij we het college oproepen om het gesprek met vastgoedeigenaren in Venlo te versterken. Dit om leegstand tegen te gaan en ondernemers door deze lastige tijd te helpen.

Normaal zetten we hier een link naar de video van de hoorzitting. Die is wel geregistreerd maar op verzoek van een van de deelnemers plaatsen we die niet. Deze ondernemer stelde veel bedrijfsgevoelige informatie te hebben gedeeld met ons, die hij liever niet verder verspreid ziet worden. Dat respecteren we.

De volgende hoorzitting is op 30 juni wanneer de zorg gehoord zal worden.

Bekijk ook: