Hart voor Venlo

24 oktober 2015

Hart voor Venlo

De SP pleit al jaren voor een gemeentedekkend netwerk van hulpverleners die bij een reanimatie direct opgeroepen worden en de eerste noodzakelijke harthulp kunnen geven. Op 22 oktober was het dan eindelijk zover tijdens de startbijeenkomst van Hart voor Venlo.

Op donderdagavond 22 oktober is in Blerick het startsein gegeven voor de stichting Hart voor Venlo. Een stichting die tot doel heeft om bij een reanimatie zo snel mogelijk kundige burgerhulpverleners op de locatie van een reanimatie te krijgen. Dit overbrugt de reactietijd met de opkomsttijd van de ambulance.

De stichting is een prachtig initiatief waarbij de SP-Venlo toch wel zijdelings aan de wieg heeft gestaan.

Want sinds 2008 pleitten we voor een AED-netwerk in de hele gemeente. In februari 2010 was het de SP-fractie die een motie aangenomen wist te krijgen waarmee de gemeenteraad unaniem uitsprak dat zij iets wilde met dit soort van burgerhulpverlening bij reanimatie.

Vervolgens duurde het nog enkele jaren voordat er werkelijk een aanzet kwam om het netwerk geregeld te krijgen. Veel lobbywerk, politiek getrek en geduw en nog enkele moties waren nodig om ook het gemeentebestuur te overtuigen van nut en noodzaak van een dekkend reanimatieoproepnetwerk.

Tekenend dat tijdens de presentatie op 22 oktober, namens het gemeentebestuur wethouder Satijn (VVD) aanwezig was en in zijn toespraak de aanwezige SP-raadsleden prees voor hun vasthoudendheid om dit reanimatieproject te doen slagen.

Die waardering mogen we overigens wederzijds uitspreken want zonder medewerking van de gemeente waren we als fractie natuurlijk geen steek verder gekomen.

Satijn zei: "In het begin vroegen we ons af of het wel een taak van de gemeente was om een reanimatienetwerk mogelijk te maken. Door de continue aandacht die de SP hiervoor vroeg zijn we overstag gegaan, en nu trots dat we een netwerk van hulpverleners voor elkaar gekregen hebben."

Veel belangrijker nog is dat er steeds meer burgerhulpverleners bijkomen. Dat bedrijven ook hun AED’s beschikbaar willen stellen zodat bij een oproep overal dichtbij een AED beschikbaar is. Meld u of uw AED aan bij de stichting.

Ook mooi dat voetbalicoon Stan Valckx (o.a. VVV, PSV, Oranje) ambassadeur zal worden van de stichting Hartslag, en dat voetbalclub VVV-Venlo haar netwerk beschikbaar stelt om de stichting Hart voor Venlo een platform te geven.

Deze ontwikkelingen geven aan dat dit reanimatienetwerk zeker (en eindelijk) een borging zal krijgen in de Venlose samenleving.

Als SP zullen we er natuurlijk scherp op toezien dat de gemeente haar rol om dit alles te faciliteren en ondersteunen ook blijft invullen.

Maar met deze stichting is een lang gekoesterde wens van de SP gerealiseerd. We wensen de mensen achter Hart voor Venlo veel succes toe.

Zie ook: