SP maakt zich hard voor 'Hard voor hart'!

3 december 2008

SP maakt zich hard voor 'Hard voor hart'!

AED 1Met verbazing heeft de SP van bezorgde burgers vernomen dat het in Venray met succes geïntroduceerde levensreddende project 'Hard voor Hart', in de gemeenten Venlo en Arcen en Velden nog niet van de grond is gekomen doordat Venlo er geen prioriteit aan wil geven en Arcen en Velden eerst de herindeling wil afwachten.

In de afgelopen weken hebben enkele mensen zich tot de SP Venlo gewend met de vraag waarom het project Hard voor hart uit Venray niet start in Venlo, Arcen, Lomm en Velden.

AED 2 Het project 'Hard voor hart' heeft als uitgangspunt dat iedere burger die een erkende opleiding reanimatie of AED (Automatische Externe Defibrillator) heeft ondergaan, in staat is om via sms-alarmberichten snel ondersteuning te geven bij een reanimatie. Vaak zijn buren namelijk eerder bij een hartstilstand dan de ambulance! Onder andere wordt voor het niet tot voortgang komen van dit project de aankomende herindeling aangegrepen.

De SP vindt het feitelijk te triest voor woorden dat een initiatief waarin de onderlinge solidariteit van burgers en het behouden van een menswaardig leven zo duidelijk voorop staat, geen gehoor lijkt te vinden bij de lokale politiek. Het is dan ook vanzelfsprekend dat de SP in dit project veel aspecten ziet die haar drie uitgangspunten van solidariteit, menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid van mensen terugziet.

Daarbij komt dat het ondersteunende systeem beschikbaar is in de meldkamer voor het regionale ambulance vervoer. De belangrijkste randvoorwaarde lijkt dus al aanwezig om dit systeem in de lucht te brengen. Ook zijn er voldoende vrijwilligers te vinden in de beide gemeenten om mee te doen aan dit project.

De SP heeft vandaag de verantwoordelijke wethouders en de politieke partijen in de gemeenten Venlo en Arcen en Velden aangeschreven om opheldering te krijgen over het niet van de grond komen van dit uitstekende initiatief, en dit AED-project spoedig mogelijk te maken nog vóór de herindeling in beide gemeenten.
Wij hopen dat ook zij zich sterk willen maken om de kans op overleven van hartfalen in deze regio te vergroten. De kosten staan niet in verhouding tot de begrotingen van beide herindelinggemeenten en al helemaal niet in verhouding tot het menselijk leed dat voorkomen kan worden.

Op dit moment zijn in beide gemeenten nul AED-apparaten in het straatbeeld te vinden, waarmee men achterblijft bij vele andere gemeenten waar de aanwezige AED's regelmatig uitkomst bieden in levensbedreigende situaties.

Website Stichting Hard voor hart! in Venray
Hoe werkt AED-Alert?