Werkloosheidscijfers Venlo te hoog

26 juni 2015

Werkloosheidscijfers Venlo te hoog

Deze week verschenen er diverse negatieve berichten over Venlo omtrent de hoge werkloosheid, hoog aandeel 27-plussers in de bijstand, ontduiken minimumloon en onderbetaling, en hoog aandeel laaggeletterdheid. Allemaal in Venlo. De SP trekt aan de bel om wat er aan de hand is en wat er aan gedaan gaat worden.

Fractievoorzitter Ton Heerschop: "Tijdens de begrotingsbehandeling op 8 november 2013 wees de SP-fractie al op de het gebrek aan stageplaatsen voor met name technische opleidingen. Voor de SP was dit een voorbode voor het feit dat we door een tekort aan dit soort plekken een generatie vanuit opleiding laten instromen in een situatie van werkloosheid."

"Bij de begrotingsbehandeling een jaar later, op 7 november 2014, wezen we als SP opnieuw per (aangenomen) motie op het versterken van werkgelegenheid en stageplaatsen."

"Ook wijst de SP het College van B&W met regelmaat op de verdringing van arbeid die we zien ten gevolge van de instroom van arbeidsmigranten."

"Dan is het triest te lezen dat Venlo er in negatieve zin uitspringt als het gaat om werkgevers die het wettelijk minimumloon ontduiken of hun werknemers onderbetalen."

Heerschop: "De SP stelde 9 juni raadsvragen over de rechtspositie van de werkzoekenden die via het Werkgeversservicepunt een (tijdelijke) baan vonden in Duitsland."

"En dan komt op 18 juni het CBS en UWV met cijfers waaruit blijkt dat op wijkniveau Venlo de trieste koppositie heeft van het meeste aantal werklozen. Zeven Venlose wijken staan in de top twintig van Nederlandse wijken met als oneervol dieptepunt de wijk Klingerberg waar 6 op de 1000 inwoners (6%) een werkloosheidsuitkering heeft!"

Heerschop: "Vervolgens verscheen een krantenbericht dat er een relatief groot aantal mensen van 27-plus in Venlo in de bijstand zit. Ondanks een (aangenomen) motie in de raad van 24 juni jl. om ook aandacht te hebben voor de 45-plusser, geven de cijfers aan dat er meer gedaan zal moeten worden.

Zeker ook gezien het hoog aantal laaggeletterden in Venlo, dat ook deze week naar buiten kwam."

"Zo veel negatieve berichten is opvallend. Genoeg reden voor de SP-fractie om, in aanvulling op onze eerdere raadsvragen, opnieuw om opheldering en actie te vragen van het gemeentebestuur."

UPDATE: Op 21 augustus kregen we het antwoord van het College van B&W op onze vragen (zie hier, PDF).

• Qua werkloosheid en de "doorstroom" van WW naar een andere uitkering of niet, is gemiddeld ten opzichte van vergelijkbare andere Nederlandse gemeenten.
  • Tevens stelt B&W dat er van concurrentie tussen hoog- en laagopgeleid geen sprake is.
  • Er wordt werk gemaakt van zogenoemde stagebureaus om mensen via MBO en HBO beter te laten doorstromen richting (passend) werk, maar cijfers zijn niet beschikbaar. Da's raar, je wilt toch controleren of dat wat je doet ook resultaten oplevert?
  • De aanpak van laaggeletterdheid is als speerpunt opgenomen in een educatieprogramma. Da's mooi.
  • Voor de aanpak van misstanden rondom arbeidsmigranten verwijst B&W naar een regionale werkgroep. Da's afschuiven, dat schiet niet op.

Lees ook: