Een avond mee met de handhavers

29 april 2014

Een avond mee met de handhavers

De SP gaat regelmatig op werkbezoek, om te weten wat er speelt en om te zien hoe beleid in praktijk uitpakt. Zo gingen we onlangs een avond mee met de afdeling Handhaving van de gemeente Venlo. Na ons eerdere bezoek opnieuw een interessante maar ook schokkende  kennismaking met de realiteit van de dag.

SP´ers willen weten wat er speelt en om die reden moeten ook de SP-raadsleden met regelmaat de praktijk onder ogen zien. Die praktijk was op donderdagavond 17 april de wereld van de afdeling Handhaving van de gemeente Venlo.
Stefan Hugues en Ton Heerschop sloten aan bij Miriam en Piet, twee handhavers die beide SP-raadsleden het werk van de afdeling in de praktijk lieten zien.

Eerst is er de briefing waarbij Marcel, teamleider van de afdeling, aansluit. Hoewel men een keurige planning had gemaakt gaat die de prullenbak in. De politie heeft namelijk bij een controle in het buitengebied vernomen dat er wel heel veel arbeidsmigranten in een bedrijfswoning verblijven.

Om één en ander vast te stellen dient ook de gemeente handhavend aanwezig te zijn. De SP'ers gaan mee met de controle, en ook gaat iemand van de afdeling preventie van de brandweer mee.

Onderweg naar de bedrijfswoning in het buitengebied, dichtbij de Duitse grens, wordt de problematiek nog eens doorgenomen. Volgens het bestemmingsplan mogen in de woning maximaal 20 mensen wonen mits deze voldoet aan de wetgeving op gebied van brandveiligheid. Indien de woning daar niet aan voldoet dan is het maximum slechts 4 personen.
Piet vertelt ons dat deze controles hard nodig zijn: “Er gebeurt van alles in dat buitengebied”, stelt hij. Drugs, prostitutie en uitbuiten van arbeidsmigranten, het is er allemaal. Maar de bezetting van de afdeling maakt het noodzakelijk om keuzes te maken.

Aangekomen bij de woning stellen we vast dat er niemand binnen is. In een schuurtje naast de woning staat een auto met een Pools kenteken. Maar verder is er niemand aanwezig. We rijden naar de nabijgelegen tuinderskas waarop de naam van de ondernemer prijkt waarvan we inmiddels weten dat hij ook de contactpersoon is voor de woning.

In de kas is het tussen vele karren zoeken naar de medewerkers. Opvallend is een ruimte waarin zes slaapplaatsen met stapelbedden zijn gerealiseerd. Piet maakt een notitie, “Dat gaan we ook even navragen”, zegt hij.
Als we uiteindelijk een medewerker te pakken hebben blijkt de taal een probleem. Miriam en Piet houden het op steekwoorden als “Chef telefoon”, wijzend op het eigen mobieltje. Even later is de chef aan de lijn en krijgen we toestemming tot het betreden van de woning samen met de medewerker. “Arme jongen”, stelt Miriam, die kan twee uur loon inleveren nu hij met ons mee moet.

In de woning aangekomen treffen we 30 slaapplaatsen aan, er verbleven op het moment van controle 'maar' dertien personen in de woning. Maar erger, de enige voorziening om iets aan brandveiligheid te doen is een man-rookmelder-batterij-plafondbrandmelder die middels een geluidssignaal ons aangeeft dat de batterij bijna leeg is.
Ook in het schuurtje zijn slaapplaatsen gerealiseerd zelfs direct boven de daar aanwezige auto. Een houten brandstapel met een ontstekingsbron noemen we het maar. Je zal er moeten slapen…

Wederom zoekt Piet contact met de chef van de werknemer. De man blijkt mee te willen werken en wil van de brandweer weten wat er aangepast moet worden. De brandweer legt het haarfijn uit en geeft het advies om in ieder geval de batterij van de brandmelder te vervangen, geen mensen op de zolder te laten slapen en om de elektra in de meterkast aan te pakken. “Brandrisico” horen we verschillende malen aangegeven worden. We hoeven het maar te zien en je beseft waarom.

Omdat de brandveiligheid niet in orde was, is het aantal personen die er mochten verblijven teruggebracht tot vier personen. De chef geeft aan dat hij 9 van de 13 personen die avond nog naar een camping in Baarlo zal overplaatsen. “We checken het straks even”, zegt Piet door zijn telefoon.

“Weet je”, zegt hij als we verder rijden naar de volgende klus, “Die chef die stopt die gasten dadelijk vast niet op die camping, die gokt erop dat wij het niet checken”.

Nauwelijks zijn de woorden gesproken of de telefoon gaat. De werkgever meldt dat het hem toch beter leek om de mensen in Arcen onder te brengen op een camping aan de grens. “Leek me beter om dat te melden” zegt de chef tegen Piet, “heel verstandig” is zijn reactie.
De brandweer heeft nog dezelfde avond een controlebrief gezonden naar de eigenaar met de verbeterpunten die een goede brandveiligheid waarborgen.

Beide handhavers weten wat er speelt in dit soort dossiers. Vaak worden die jonge kerels vanuit bijvoorbeeld Polen naar Nederland gesleept. De mensen moeten hier werken waarbij de lonen worden uitbetaald in contant geld. Ze hebben vaak geen contract en moeten voor huisvesting 300 euro per maand inleveren. Dat bedrag wordt gekort op het loon. Willen ze een fiets dan kunnen ze die huren voor 5 euro per dag. En ga zo maar door, de arbeidsmigrant is een melkkoe.

Een snelle rekensom leert bijvoorbeeld dat de woning waar zojuist de zaken niet op orde waren, de verhuurder 9.000 euro oplevert zonder enige vorm van onderhoud of dat brandveiligheidsvoorzieningen op orde zijn.
Lijkt wel moderne slavernij, wie kan na het zien van deze zaken nog stellen dat er geen misstanden in deze sector zijn?

Na de controle gaat het naar een woning in Genooi voor een zogenaamde GBA-controle. Hier woont een man die problemen had met zijn huisbaas. Die huisbaas stelt hoofdbewoner te zijn en denkt te kunnen bepalen wat zijn huurders wel en niet mogen. In het conflict dreigde de man zijn woonplek kwijt te raken en daarmee in andere ellende te belanden.

We lopen achter de handhavers aan een woning in waarbij de huurder op een klein kamertje op de zolder woont. Op ongeveer 2,5 bij 3 meter onder de kap van de woning staat een bed, een stoel, een TV en een kastje. Daarmee is de 'kamer' vol. Er zijn naast deze kamer nog vier dezelfde kamers die verhuurd worden. De huur voor al deze kamers blijkt 250 euro per maand, die de huisjesmelker opstrijkt.
Na de controle van de identiteitspapieren geeft Miriam de man te kennen dat de handhavers de gegevens zullen doorgeven zodat hij weer geregistreerd kan worden op dit adres.

Tijdens de terugreis door het centrum van Venlo blijken beide handhavers doorlopend naast informatie over hun werk ook goed de ogen open te houden. Niets ontgaat ze en ze hebben scherp beeld wat er in de samenleving speelt en op welke manier ze de zaak weer in de richting kunnen brengen zodat aan wet- en regelgeving kan worden voldaan.
Ze hebben wel nog wensen, goede moderne mobiele telefoons bijvoorbeeld om sneller en beter het werk te kunnen doen. Het mobieltje van Piet is inderdaad zo'n acht jaar oud. Of een tablet-pc om sneller bij de dossiers te kunnen.

Het is een bizarre vaststelling dat deze handhavers niet voldoende of de juiste middelen hebben terwijl zij soms de enige barrière zijn tegen uitbuiting van mensen in onze samenleving.

Bijzonder is dat ze hierover niet klagen maar met een dosis humor proberen de zaak te relativeren om toch het werk gedaan te krijgen.

Op de dag dat de nieuwe coalitie haar programma presenteert ziet de SP al een element daaruit ontmanteld worden. Niet minder regels en controle maar juist effectievere regels en meer controle zijn nodig. Wie dat niet geloven wil moet een dag meelopen met Piet en Miriam.

We danken iedereen die ons werkbezoek mogelijk heeft gemaakt. We hebben weer een boel nieuwe kennis opgedaan en gezien dat de politieke werkelijkheid en de realiteit in praktijk nog ver uit elkaar liggen. Werk aan de winkel!

Dit artikel is akkoord bevonden door Team Handhaving. Omwille van privacybescherming zijn de achternamen van de handhavers weggelaten.

Lees ook: