Werken over de grens moet wel lonen

9 juni 2015

Werken over de grens moet wel lonen

Hoewel de SP het toejuicht dat werkzoekenden weer betaald werk vinden, zijn we ook bekend met problemen die zich kunnen voordoen bij werken over de grens. Vorige week verscheen een jubelbericht dat de gemeente 50 mensen in Duitsland aan het werk hielp, maar hoe en welke voorwaarden ontbrak. Die informatie willen we kunnen beoordelen en vroegen ze op.

Vorige week kreeg het College van B&W in de media aardig onder uit de zak naar aanleiding van de aanfluiting Villa Flora, een onderdeel van de financieel geflopte Floriade. Een waar offensief aan positieve berichten volgde om de ellende van weer een financiële tegenslag het hoofd te bieden.

Onder andere meldde wethouder Tax (PvdA) in een juichend 'servicebericht' dat zij 50 mensen vanuit een uitkering aan een baan in de logistiek had kunnen helpen in Duitsland. Klinkt goed, toch?

“Maar welke mensen zijn dit? Zijn dit mensen die vanuit een beschermde omgeving via de Participatiewet aan een baan moesten worden geholpen omdat de sociale werkplaats ze moet 'loslaten'? Zo ja, welke bescherming hebben deze mensen dan in Duitsland?”, vraagt SP-fractievoorzitter Ton Heerschop zich af.

“Hoe zit het met de opbouw van sociale rechten in Nederland zoals pensioen en dergelijke? Of hoe zit het met hypotheekrenteaftrek? Worden deze mensen niet benadeeld door een baan over de grens? Krijgen zij wel minimaal het in Nederland geldende minimumloon?”

Heerschop: “Vragen die ik maar eens gesteld heb aan de

juichende wethouder. Immers, wat is de toegevoegde waarde van banen in Duitsland als de lokale overheid het middel wordt om de eigen inwoners te benadelen in plaats van te helpen. Mag ik dan kritisch zijn? Dat moet ik lijkt me.”

“We stellen onze raadsvragen mede gezien inhoudelijke of aanvullende informatie bij het persbericht ontbrak. Met zo weinig informatie kan de gemeenteraad niet beoordelen of de mensen die nu voor een jaar als distributiemedewerker in Mönchengladbach aan de slag kunnen er (op lange termijn) daadwerkelijk mee geholpen zijn.”

Lees ook: