Opheldering over inzet gemeentelijk geld

13 februari 2015

Opheldering over inzet gemeentelijk geld

declaratieformulier met pen
In de NRC verscheen deze week enkele artikelen over het declaratiegedrag van voormalig gedeputeerde Verheijen. Deze was ook wethouder in Venlo maar zijn afspraken zijn niet meer na te gaan omdat zijn agenda zou zijn gewist. Dat roept vragen op plus de extra vraag in hoeverre het declaratiegedrag van bestuurders gecontroleerd wordt en of de recente publicaties daartoe aanleiding geven.

SP-raadslid Ton Heerschop: “De afgelopen maanden publiceerde opinieblad Elsevier enkele artikelen aangaande de contacten tussen voormalig wethouder Verheijen (VVD) en projectontwikkelaar van Pol en zijn compaan oud-wethouder Jos van Rey (VVD), en nu is het weer raak want dagblad NRC publiceerde haar onderzoek naar het declaratiegedrag van deze Verheijen in zijn latere functie als gedeputeerde van de provincie Limburg.”

“De NRC legde feiten bloot van frauduleus handelen en niet-integer gedrag net als het negeren van soberheidsregels. Dat is niet mis! De SP-fractie in het Limburgs Parlement heeft hierover inmiddels een debat aangevraagd.”

Heerschop: “De berichtgeving verbaast ons niet omdat Elsevier en diverse andere media afgelopen najaar al Verheijen confronteerden met aangenomen gelden voor zijn campagne waarbij woorden als corruptie en vriendjespolitiek niet werden geschuwd. Daarover stelden wij toen al eens raadsvragen, die B&W beantwoordde als zou er niets onoorbaars zijn gebeurd.”

“Dat is niet echt geloofwaardig gezien de feiten die de lokale Rekenkamer eerder blootlegde met een grondverkoop beneden de taxatiewaarde aan Van Pol, die tevens bevriend is met Verheijens partijgenoot en verdachte van Rey. En dan nu dit weer, we dachten dat inmiddels alles al wel onderzocht is maar blijkbaar komt er steeds meer boven drijven.”
met een loep ordner bekijken

Reden voor de SP om het gemeentebestuur te vragen hoe het zit met het declaratiegedrag in Venlo, of B&W door de ontstane ophef het inzetten van gemeentelijk geld voor vorderingen aan de orde stelt, en of met de huidige wethouders inmiddels het onderwerp integriteit is besproken door een extern bureau.

Heerschop: “Dat was toegezegd na de installatie in april 2014, toen de wethouders daarop door een raadscommissie werden bevraagd, maar een terugkoppeling heeft de raad nog niet gekregen.”

“Daarnaast maken we ons zorgen over de controleerbaarheid van die integriteit. De website 1Limburg kwam gisteren met het bericht dat de digitale agenda van voormalig wethouder Mark Verheijen (VVD) is gewist door de gemeente Venlo. Mark VerheijenAls dat waar is dan is dat misschien wel een ondermijning van de controlerende taak van de gemeenteraad en in strijd met de wet openbaarheid van bestuur.”

“Na onze raadsvragen in november 2014 inzake de integriteit van bestuurlijke ambtsdragers (ook toen over Verheijen), stuurden we daarop vandaag aanvullende raadsvragen aan B&W om bovenstaande zaken opgehelderd te krijgen. Wanneer zulke opspraak blijft etteren doet dat schade aan het bestuur en de aanzien van de politiek. Hopelijk beseft B&W dit ook en komt ze met een voortvarende aanpak.”

Het college van B&W beantwoordde op 6 maart onze vragen, zie hier (PDF): "Accounts worden voortaan niet meer gewist maar bewaard; declaraties van Verheijen worden niet onderzocht omdat ze destijds al door 'meerdere ogen' zijn gecontroleerd; de gemeente komt binnenkort met een nieuwe gedragscode en ook wordt er een externe risicoanalyse uitgevoerd". We zijn zeer content met deze reactie en controleren of de aanpassingen zijn doorgevoerd.

Lees ook: