h

Kritische leden overpeinzen de campagnes

10 april 2014

Kritische leden overpeinzen de campagnes

Afgelopen dinsdag was onze ledenvergadering die in het teken stond van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen. De verkiezingsuitslag, gevoerde campagne en coalitieonderhandeling kwamen ter sprake en ook werden de leden op bijzondere wijze bedankt voor hun inzet. Er werd tevens vooruitgekeken naar de aankomende EU-campagne.

In Grand Café De Maagdenberg te Venlo kon afdelingsvoorzitter Peter Nelissen de bijeenkomst feestelijk openen: “De SP won de gemeenteraadsverkiezingen, verdubbelde haar zetelaantal, en dat is loon naar werken. Vier jaar hebben we gezaaid en op 19 maart mochten we winst oogsten. De kiezer heeft ons beloond met haar vertrouwen, dat dienen we te behouden.”

Enkele indrukwekkende cijfers:

  • 45.000 krantjes en 15.000 folders verspreid;
  • 400 posters in diverse formaten afgezet;
  • 35 liter lijm verbruikt voor te plakken;
  • Ruim 100 borden werden beplakt;
  • 5.000 sponsjes en 1.000 lolly's uigedeeld;
  • en nog veel meer...

De wijkverspreiders kregen een presentje aangeboden voor hun stevige inzet om onze verkiezingskranten overal huis aan huis te bezorgen. Een flinke doos vol mooie SP-mokken gevuld met, hoe toepasselijk, chocolade paaseitjes werd uitgereikt aan elke verspreider.

Het afdelingsbestuur besprak daarna de strategie voor de komende tijd. Na één informatief gesprek werd de SP al aan de kant geschoven, terwijl er over de inhoud geeneens was gesproken en de SP een open houding aannam.

Vooralsnog mag de SP aan de coalitie niet deelnemen. Is dat uit angst of een tactische overweging van de VVD? Zeker gezien dat de andere criticaster VenLokaal, met 1 zetel meer dan de SP, wel aan de coalitietafel mag aanschuiven en ze daarmee misschien monddood gemaakt wordt?

De SP-fractie zal alles op z’n merites gaan beoordelen, het afdelingsbestuur poogt om met de welwillende partijen te bekijken of een alternatieve coalitie mogelijk is.

Lijsttrekker Ton Heerschop (staand) licht de campagne toe.
 

Met het oog op de verkiezingen voor het Europees Parlement op 22 mei, werden de aanwezigen gevraagd wat er in de afgelopen campagne beter kon maar ook wat goed ging, wat goed uitpakte. De opmerkingen worden meegenomen in de komende campagne, die deze avond al kort toegelicht werd.

En als het thema EU dan is aangesneden, kwamen er veel kritische vragen los. Het verkiezingsprogramma beantwoordde veel vragen maar we moeten ook constateren dat sommige onderwerpen te lastig blijven om een pasklaar antwoord op te hebben, de neoliberale machtvretende EU is niet eenvoudig te temmen. Genoeg stof om opnieuw een stevige campagne voor te voeren want ook in ‘Brussel’ is het nodige te verbeteren!

Stefan Hugues (staand in licht shirt) bespreekt de scholingen en EU-campagne, samen met Ton Heerschop.
 

Ook kwamen andere komende activiteiten en acties ter sprake, net als het scholingsprogramma en cursusaanbod.

Immers, de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 is alweer begonnen op het moment dat op 19 maart de stemlokalen sloten. De SP blijft actief, in de raad maar vooral op straat en onder de mensen.

U bent hier