SP boycot Van der Grinten Lezing van Océ

18 april 2011

SP boycot Van der Grinten Lezing van Océ

Oce logo De SP-Venlo heeft vandaag in een open brief aan de bestuursvoorzitter van Océ afwijzend gereageerd op de uitnodiging van Océ om haar 'Van der Grinten Lezing' bij te wonen. De partij is van mening dat het thema ‘Bestuur en innovaties in tijden van verandering’ niet past in de werkelijkheid van het uitkeren van miljoenenbonussen en honderden ontslagen op de werkvloer. De SP vindt het een mooi signaal als ook alle andere raadsleden verstek laten gaan bij deze ongepaste lezing.

Océ heeft een roerige tijd achter de rug waarin het miljoenenverliezen leed op de aandelenbeurzen, verkoopcijfers zag afnemen, en omzet en winst achterbleven bij de verwachtingen. Om het tij te keren besloot het bedrijf om ruim 1.300 personeelsleden te ontslaan, bepaalde afdelingen te sluiten en/of flink te snijden in het budget. Eind 2009 werd Océ opgekocht door de Japanse concurrent Canon.

De vakbonden hebben de afgelopen jaren een behoorlijke strijd moeten leveren om de pijn van de ontslaggolf bij Océ te verzachten. Ook verzetten ze zich (samen met de SP en de Ondernemingsraad) tegen het aantreden van financieel topman Hans Kerkhoven die bij zijn aantreden al een extra bonus van 450.000 euro van de aandeelhouders kreeg. Een cadeau terwijl hij nog moest beginnen! Nu, twee en een half jaar verder, krijgt Kerkhoven bij zijn afscheid een miljoen euro aan bonussen mee! Dit staat in schril contrast met de financiële problemen die Océ nog steeds kent.

SP-fractievoorzitter Alexander Vervoort: “Mooie woorden als ‘goed bestuur, investeren in innovatie, meegaan met de tijd’ gaan niet samen met de praktijk bij Océ Oce printer van miljoenenbonussen, bezuinigingen op bedrijfsonderdelen (zoals op de afdelingen onderzoek en innovatie) en de vele honderden ontslagen die sinds 2008 zijn gevallen. Met het blijven uitkeren van megabonussen geeft het topmanagement aan lak te hebben aan de ontstane maatschappelijke verontwaardiging. Dit verdient opnieuw een protest.”

Met dit alles in het achterhoofd is het bijwonen van een lezing en feest - met een thema waar het bedrijf in praktijk niets aan doet - voor de SP ongepast.
Raadslid Ton Heerschop licht het besluit toe: “De lezing zal vast interessant zijn en we dragen Océ een warm hart toe maar de SP-Venlo heeft een probleem met het gebrek aan beschaving en respect voor de samenleving door het bonussengeweld binnen Océ. Het zou overigens een nog mooier signaal zijn als alle Venlose raadsleden mee doen aan het protest en wegblijven bij deze lezing.”

De vandaag gestuurde open brief aan Océ kunt u hier lezen. (PDF-link)

Update 27-04-2011:
De bestuursvoorzitter van Océ heeft de SP-Venlo inmiddels zijn reactie op onze brief gestuurd. Dit is erg netjes en daarom willen we u deze reactie niet onthouden. U kunt de brief van Océ hier lezen. (PDF-link)

Die brief is een mooi verhaal met allerlei algemeenheden, maar gaat echter totaal niet in op de kern van ons betoog. Dat was namelijk om juist de bonuscultuur en het 'old boys netwerk' ter discussie te stellen. We vinden het sportief dat Océ een reactie geeft, maar het is jammer en een gemiste kans dat ze niet inhoudelijk ingaat op onze bezwaren en opmerkingen. Misschien heeft Océ hier nog niet over nagedacht. We hopen dat ze dit vanaf nu dan wel gaan doen, en maatregelen neemt voor de toekomst.

Daarnaast hopen we dat Océ daadwerkelijk een maatschappelijke bijdrage blijft leveren, maar de SP blijft bij haar punt dat de lezing dit jaar niet samen gaat met de praktijk van de bonussen, ontslagen en draconische bezuinigingen bij Océ.

21-08-2010: Océ geeft het goede voorbeeld
23-07-2010: Venlo, pas op voor Organon-scenario
16-11-2009: Wat is de toekomst van Océ?
12-01-2009: Dikdoen over de rug van de werkman
23-10-2008: Hoezo crisis? Het graaien gaat gewoon door!