Hoezo crisis? Het graaien gaat gewoon door!

23 oktober 2008

Hoezo crisis? Het graaien gaat gewoon door!

Océ logoWat kun je in de lokale politiek doen ten aanzien van de kredietcrisis en alle ellende die dit met zich mee brengt? Het lijkt allemaal weinig maar ook in onze gemeente zien we zaken gebeuren waar je toch minimaal als politieke partij de wenkbrauwen over mag fronsen.

Gelukkig is het bij ons nog niet zo erg als in België waar de bestuurders van Fortis ondanks de ellende die ze over de mensen hebben uitgestort toch weer miljoenen aan bonussen meenemen, hoezo crisis?

Nee, hier in Venlo heet het probleem onder andere Hans Kerkhoven. Hij krijgt als nieuwe financiële topman van kopieergigant Océ eenvoudigweg een extra beloning van 450.000 euro van de aandeelhouders. Let wel, zonder nog maar enige prestatie daar tegenover te stellen! En terwijl de aandeelhouders moord en brand brullen als het gaat om de ingreep van de overheid in het bankwezen, staan diezelfde aandeelhouders van Océ wel klaar om deze extra beloning gewoon goed te keuren. Gelukkig trekt de vakbond FNV aan de bel met de vraag of ze daar nog helemaal lekker zijn.

Terwijl de aandeelhoudersvergadering de extra beloning toestaat leveren het pensioenfonds ABP en de grootaandeelhouder Hermes wel kritiek op Océ als het gaat om de prestaties. Bij een normale baas is het zo dat extra beloningen zonder prestaties niet hand in hand gaan, maar in de wereld van de grote graaiers is het duidelijk anders. Diezelfde aandeelhouders leveren overigens ook geen kritiek als het gaat om de 100 ontslagen die bij de afdeling onderzoek en ontwikkeling vallen, op zijn goed Nederlands de R&D afdeling.
De ondernemingsraad van Océ geeft zelfs aan behoefte te hebben aan een lange termijn visie voor deze afdeling in Venlo.

En dan is zo de cirkel weer helemaal rond.
De aandeelhouders bepalen zonder zich ook maar iets van de werknemers aan te trekken wat er gaat gebeuren. Ze gaat bezuinigen op de afdeling die er juist voor moet zorgen dat er nieuwe innovatieve producten op de markt komen! Intussen wordt de geldbuidel aan de top en bij de aandeelhouders voller en voller.
Van de kredietcrisis hoeft men blijkbaar niets te leren zolang het geld maar in de eigen zakken vloeit.

Hoe zullen de 100 nu nog Oc�ers straks terugkijken op deze periode? Natuurlijk wordt er geschermd met een sociaal plan, maar 40 van de banen die verdwijnen zijn tijdelijke contracten. Mensen die na hun contract helemaal geen cent zien, laat staan in aanmerking komen voor andere regelingen.

Het keiharde feit is dat in Venlo 100 banen verdwijnen op het gebied van onderzoek en ontwikkeling bij de belangrijkste werkgever in de regio. En dat feit is wel degelijk een politiek feit.
EurobiljettenZeker als de enige baan die daarvoor in de plaats komt -voor de nieuwe financiële topman- als extra beloning zeker 14,5 modale jaarinkomens had kunnen opleveren! Let wel, dat is slechts het stuk extra want over de normale beloning durven we niet eens een schatting te doen!

De handelswijze van de aandeelhouders en bestuurders binnen Océ is het bewijs dat de neoliberalen ons terug willen hebben naar de middeleeuwen, terug naar landheren en horigen. Jammer genoeg blijft het stil in de Venlose politiek. Erg stil, veel te stil!!!

Website Omroep Venlo 21-10-2008: "Sociaal plan Océ goedgekeurd, boosheid over bonus"