Océ geeft het goede voorbeeld

21 augustus 2010

Océ geeft het goede voorbeeld

pensioen Terwijl in het land de rapen gaar zijn rondom de pensioenen en bestuurders net doen alsof ze er niks aan kunnen doen, komt de SP wel in verweer en neemt Océ de onrust rondom haar eigen pensioenfonds heel gemakkelijk weg. Goed voorbeeld doet volgen.

Dat er ook nog beschaafd omgegaan kan worden met personeel en ex-personeel bewijst printerfabrikant Océ in Venlo. Donner Toen deze week minister Donner moord en brand schreeuwde over de pensioenfondsen en aangaf dat er bij enkele fondsen een mindering tot 14% van het pensioen aan zit te komen, had hij niet het lef om man en paard te noemen en er ook werkelijk wat aan te doen. Resultaat; veel mensen in onzekerheid en vooral bij degenen die na een werkzaam leven al van hun pensioen genieten.

Het vreemde aan de discussie is dat er 600 miljard euro in de kas van de pensioenfondsen zit en dat puur vanwege boekhoudkundige toestanden men de dekking van 800 miljard over veertig jaar niet kan garanderen. Paul Ulenbelt Landelijk hebben we gelukkig nog onze Paul Ulenbelt die afgelopen week haarfijn uit de doeken deed over wat voor een belachelijke situatie we feitelijk praten en volkomen terecht de minister naar de Kamer roept.

Maar los van alle landelijke toestanden moeten we een compliment geven aan Océ. Het bedrijf zag dat ook het eigen pensioenfonds in de problemen dreigde te komen en stortte onmiddellijk 3,5 miljoen euro in het fonds. Weg stress, weg buikpijn en gewoon een garantie dat men kan blijven genieten van datgene waar men recht op heeft. Océ laat door haar handelen zien dat zij waardering heeft voor diegene die het bedrijf hebben opgebouwd, dat zij de mensen die het bedrijf in het verleden hebben gebracht waar het nu staat niet vergeten is. Een sterk en verfrissend staaltje solidariteit van een groot bedrijf!

Oce

Het is natuurlijk te hopen dat ook andere bedrijven - maar nog belangrijker vooral de overheid - laat zien dat het pensioen veilig is. Want daar waar we een bank als ABN-Amro redden en er een topman neerzetten met een jaarsalaris van driekwart miljoen euro, daar is het onbeschaafd om mensen die niets meer kunnen hun opgebouwde pensioen deels af te nemen. Gelukkig laat Océ zien dat het dus ook anders kan.

De SP blijft natuurlijk wel waakzaam en plaatst nog steeds vraagtekens bij de hoge salarissen en bonussen van sommigen terwijl de afgelopen jaren toch van veel trouwe medewerkers afscheid is genomen. Ook de ontwikkelingen ten opzichte van de nieuwe eigenaar Canon houden we scherp in het oog, tegen een scenario als bij Organon zal de SP in verweer komen. Kortom; goede zet Océ, en nu doorpakken!

19-08-2010: Onrust over pensioen: Kamer terug van reces
17-08-2010: Ulenbelt: 'Bescherm inkomen gepensioneerden'