Kazerneterrein verlost van molensteen

23 oktober 2018

Kazerneterrein verlost van molensteen

Terug bij af nu de megalomane plannen voor het kazerneterrein definitief van tafel zijn. Moeten we daar rouwig om zijn? Nee, totaal niet. Dit is een kans om van het terrein nu eindelijk iets moois te maken waar iedereen baat bij heeft: woningbouw. Gebruik de contouren van het fort, modelleer de bestaande kazernegebouwen, richt een parkachtige omgeving in; wonen in historie en in het groen, aan de overkant van de binnenstad.

Het waren geen beste plannen; het was maar de vraag of een hippiemarkt ooit rendabel zo worden, of een blokkendoos met daarin "leisure&pleasure" niet ook de doodsteek voor menig concurrent in de binnenstad en daarbuiten zou zijn, zoals de bioscoop die in 2012 met veel bombarie per se in het centrum moest komen. In Kerkrade zien we de gevolgen van zo'n zelfde blokkendoos; de binnenstad bloedt haast dood, de bioscoop in Heerlen legde het loodje. Fijn dat zo'n scenario Venlo nu bespaard blijft.

Het Leisure Dome in Kerkrade, een evenbeeld hiervan zou op kazerneterrein moeten verrijzen. Niet dus. Gelukkig maar.

Kabelbaan

En ook de kabelbaan is nu definitief verleden tijd, hoera! Er zouden 20 exploitanten in de rij staan om die te realiseren, welke rij werd nooit duidelijk. Net als bij de concepten op het kazerneterrein waar geen huurder voor te vinden was. Daarom is het goed dat er eindelijk duidelijkheid komt en afscheid genomen wordt van plannen die het toch niet zouden worden.

Een 'artist impression' van hoe de nieuwbouw bovenop de fortmuren er uit zou zien. Definitief afgeschoten nu.

Zeven ton...

Dat er dan een prijskaartje hangt aan deze oplossing van 7 ton is een hard gelag, zeker in tijden dat de schatkist haast leeg is. Van de andere kant had men nog vele jaren juridisch gesteggel kunnen hebben, nu is ten minste de knoop doorgehakt en dat verdient waardering en respect voor zowel de gemeente als de initiatiefnemers die toch maar hun nek uitstaken.

Wat nu?

Voordeel dat er nu een besluit ligt is ook dat er meteen doorgepakt kan worden naar Plan-B (of zijn we intussen al bij Plan-E?) om het kazerneterrein wél slim in te richten met iets dat toevoegt en dat iets met respect voor het gemeentelijk monument het Spaanse Fort St. Michiel doet. Het fort een attractiewaardige mooie plek geven, opbouwen en toegankelijker maken, bijvoorbeeld.

Bouw er woningen

En het terrein verder inrichten met woningen. Eén van de kazernegebouwen is al tijdelijk ingericht voor 31 studenten, een ander gebouw wordt tijdelijk anti-kraak verhuurd, hier liggen mogelijkheden met respect voor de monumentale gebouwen.

We zeiden het tien jaar geleden als eerste maar laten we er nu eens echt werk van maken, wegblijven van allerlei nieuwe gekke ideeën en er een breed scala aan huur- en koopwoningen bouwen in een parkachtige museale omgeving.

Bekijk ook: