SoeP uitdelen bij Venloop blijft een feestje

26 maart 2017

SoeP uitdelen bij Venloop blijft een feestje

Foto: SP-Venlo
Ook dit jaar stonden we bij het sfeerpunt in Velden van de Venloop wandeltocht waarbij we de lopers trakteerden op een beker soep of koud water, als steuntje voor de laatste kilometers naar de finish. Soms was het zo druk dat onze SoePexpress moeite had om de soep aangeleverd en uitgedeeld te krijgen. Het was weer een geslaagde dag dus.

Tijdens de jaarlijkse Venloop Wandeltocht, op 25 maart, daar waar de routes van de 20 km, 30 km en 40 km bijeenkomen en de start is van 7,5 km rolstoeltocht, op de Markt in Velden, stond de SP-Venlo traditiegetrouw – want net als voorgaande jaren –  met de befaamde en opvallende soepkar.

Ook dit jaar was het weer een feest. De mensen waarderen onze aanwezigheid, velen rekenen er inmiddels op en pakken bij ons hun pauze, wat ook weer leuke gesprekken oplevert.

We deelden ruim 240 liter tomatensoep oftewel meer dan 1400 bekertjes uit om mensen te trakteren, te bedanken voor hun stem bij de verkiezingen en als laatste zetje richting de eindstreep.

Video: korte sfeerimpressie van het SoeP uitdelen

Zeker de aanwezigheid van onze fractievoorzitter Ton Heerschop viel mensen op. Als kandidaat-Kamerlid bemachtigde Ton geen zetel in Den Haag maar uit verschillende reacties bleek dat mensen dat jammer vonden, ze hadden Ton graag in Den Haag gezien, zelfs mensen die niet SP stemmen. Dat vertrouwen doet goed.

Het is niet alleen goed om onder de mensen te zijn als dat nodig is voor acties. Maar het is ook prachtig als je een feest als de Venloop mag opluisteren met je aanwezigheid.

Foto: SP-Venlo

Voor sommigen was ons soepje duidelijk de energie die ze nodig hadden om de laatste acht kilometers terug naar Venlo door te komen. Ook (raads)leden van andere politieke partijen die meeliepen vonden het tof dat we er stonden. Weer eens iets anders dan elkaar in de raadszaal tegenkomen.

Ook de media hadden ook ditmaal aandacht voor onze publieksactie. Tijdens de live uitzending op Omroep Venlo radio was er een moment dat Ton Heerschop werd gebeld en er enkele keren naar hem geschakeld werd om de sfeer in Velden te proeven.

Omroep L1 was aanwezig met een cameraploeg en zond beelden van onze uitdeelactie uit in hun rechtstreekse uitzending en op het tv-journaal. Leuk die aandacht maar het geeft ook weer dat onze inzet gewaardeerd wordt.

Foto: SP-Venlo

Dat we niet weg te denken zijn bleek ook uit de reactie van de mensen die onze SoePexpress besturen. Na schoonmaken van de spullen en opruimen van de SoePexress aten we nog een broodje in het café Aan de Pomp (waar we ook water konden tappen om de soep aan te maken, waarvoor dank!!!) en met een grote glimlach en een hartelijk “tot volgend jaar” reden de vrijwilligers van de SoePexpress weer Velden uit.

Inderdaad, graag tot volgend jaar! En het toeval wil dat de Venloop ook dan vlak ná de verkiezingen is (dan voor de gemeenteraad) maar dat maakt voor ons niet uit want de SP is er altijd en overal, juist ook buiten verkiezingstijd.

Bekijk ook: