SP deelt uit op Venloop

30 maart 2014

SP deelt uit op Venloop

Waar de 25 km en de 40 km van de wandeltocht van de Venloop bijeenkwamen, bij het sfeerpunt op de Markt in Velden, deelde de SP warme soep of koud water uit aan de wandelaars. Het werd een leuke dag met enkel toffe reacties.

De Venloop kent naast een hardloopevenement ook een dag voor wandelaars, die 25 of 40 kilometer lopen. Het was warm deze zaterdag, 29 maart, zeker voor de lopers belangrijk om goed te blijven eten en drinken, zouten/mineralen/vitaminen aanvullen en natuurlijk verkoeling krijgen zodat men lekker door kan lopen.

Daarom stond de SP met een bijzondere aanhanger bij het sfeerpunt waar de beide afstanden bijeen kwamen, in het centrum van Velden, om de lopers aan te moedigen en te voorzien van een beker tomatensoep en/of water.

In de ochtend kwam onze Soepexpress aan in Velden, in rap tempo stond de uitstalling en was de soep aan het pruttelen op het vuur, zodat we klaar waren voor de eerste wandelaars.

Al snel kwamen de eerste fanatiekelingen in een marstempo voorbij, bekertje water onder het lopen en verder.

Tegen de middag kwamen de meeste wandelaars voorbij. Voor ons SP-ers was het toen rennen, vliegen, springen; de dienbladen water en soep waren niet aan te slepen. De wandelaars stonden zelfs in de rij bij onze Soepexpress!

Het was bij het sfeerpunt ook echt een feest, mét iedereen en voor iedereen. We kregen zeer veel positieve reacties van zowel het publiek als alle wandelaars. Verbaasd dat de soep ook nog eens echt goed smaakte (wat had men dan verwacht) en dat het ook echt gratis is...

Velen reageerden met te zeggen het leuk te vinden om te zien dat we na de verkiezingen er ook ‘gewoon’ zijn. Tja, daarin staat de SP inderdaad vaak apart. En ja, ook na de gemeenteraadsverkiezingen blijft de SP actief op straat.

Voor ons was het ook een feest, hard werken maar erg leuk om te doen, zeker na een pittige verkiezingscampagne, die we wonnen en mede daarom vonden we het een goed idee om de mensen te bedanken, met soep, water en een gezellige sfeer.

Het laatste uurtje werden we blij verrast door de komst van onze eigen raadsleden, die na een druk programma (heisessie nieuwe gemeenteraad) toch nog tijd vonden om langs te komen, om mee te helpen en de wandelaars aan te moedigen. Zo was er nog meer SP op straat.

Na een hele dag zwoegen, kijken we moe maar zeer voldaan terug op een zeer geslaagde dag. Veel dank ook aan de familie Geurts voor hun gastvrijheid en het gebruik van de waterkraan zodat we de wandelaars konden blijven voorzien van verkoeling en water om de soep mee aan te maken.

In totaal deelden we 300 liter water en 200 liter soep uit. Daarvoor gebruikten we zo'n 500 potten eigen SoeP en 2.500 bekertjes, naast de bekertjes die we zelf meenamen... Indrukwekkende cijfers.

Venloop, publiek, lopers bedankt! Volgend jaar weer!