Een traktatie voor iedereen

24 december 2016

Een traktatie voor iedereen

In de gedachte van de feestdagen zette de SP afgelopen dagen winkelende mensen in het zonnetje met een symbolische traktatie door het uitdelen van kerstkoekjes, chocolaatjes en kerstkransjes.

Vanwege de feestdagen én de vele bezuinigingen die de mensen ook dit jaar op hun dak kregen, wilden we de mensen in de winkelcentra trakteren op een smakelijk presentje. Dat viel goed in de smaak, erg leuk.

In de video legt Ton Heerschop het doel van deze actie uit.

Op onze weggeefactie kregen we veel enthousiaste reacties. Men vond het leuk maar ook apart dat de SP in deze koude een attentie staat uit te delen. Voor ons best normaal, we zijn gewoon onder de mensen zoals altijd.

Foto: SP-Venlo

Want naast onze tradities zoals de SoePexpress bij de Venloop en de Sintactie, is deze eindejaarsactie in Blerick en Tegelen voor onszelf het leukste om elk jaar te doen.

Ook al is het steenkoud zoals afgelopen dagen maar de leuke reacties van de mensen zijn hartverwarmend, net als de goede gesprekken die we zo kunnen voeren.

Foto: SP-Venlo

Onze aanwezigheid was voor mensen ook aanleiding om te vragen hoe bepaalde zaken nu werkelijk zitten maar ook wat het SP-standpunt is als het gaat om de dingen die velen bezighouden. Denk aan de terreurdaden van deze week maar ook zorgen over de bezuinigingen, vluchtelingenproblematiek, werkzekerheid, de zorg en veiligheid.

Goed dus dat we de straat opgingen, niet alleen om de terechte zorgen bij mensen weg te nemen en vragen te beantwoorden, maar ook om gewoon op een ludieke wijze een attentie uit te delen.

Foto: SP-Venlo

Naast het uitdelen van lekkernijen vroegen we ook aandacht voor de realisatie van het Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico. Al bijna een kwart miljoen mensen steunt dit initiatief voor een basiszorgverzekering zonder de poespas van de huidige commerciële verzekeraars en de marktwerking die de zorg vooral duurder maakte en het minimum zorgpakket uitkleedde.

Na afloop van de kerstacties warmden we ons op aan de koffie en hete choco. De eigenaar van een van de brasseries plaatste er een foto van op Facebook met het veelzeggende bijschrift: “De SP steunt de plaatselijke economie tenminste nog. Dat zie ik andere partijen nog niet doen. Bedankt en fijne dagen gewenst!” Kijk, da’s nog eens een bijzondere reactie.

Ook in 2017 kunt u op de SP vertrouwen, wij blijven strijden voor een beter en socialer Nederland.
We wensen iedereen fijne feestdagen en alle goeds voor het nieuwe jaar!