Politieke beschouwingen in Venlo

2 november 2016

Politieke beschouwingen in Venlo

De vraag is ieder jaar weer waar we in de begroting kunnen schuiven om voorgestelde bezuinigingen te voorkomen en onze plannen te realiseren. Maar de SP wil ook kijken naar andere net zo belangrijke zaken die mensen bezighouden. De SP kwam dan ook met de nodige kritische vragen en alternatieven.

Fractievoorzitter Ton Heerschop: “Het huidige beleid van de coalitie (VVD, CDA, PvdA, VenLokaal) is niet het onze. Anders zag dat er wel een stuk socialer en financieel gezonder uit. Voor het zoveelste jaar staan er in de begroting kaasschaafbezuinigingen. Bezuinigingen op ‘kleine posten’ ter grootte van enkele tienduizenden euro’s om de begroting van totaal ongeveer 390 miljoen euro mee sluitend te krijgen.”

“En dat elk jaar weer. Ieder najaar worden er structurele bezuinigingen voorgesteld op vooral voorzieningen zoals in vorige jaren op de zwembaden, cultuur (omroep, stadscarillon), dierenambulance, groen- en wegenonderhoud, verhoging van belastingen, enzovoorts. Die manier heet de salamitactiek; snijdt steeds een stukje meer van de grote worst af tot er niks meer over is.”

“Dit staat gelijk aan het niet maken van werkelijke keuzes. Financiële keuzes die wel gemaakt zouden moeten worden. De SP heeft daar vaker op gewezen (zoals voorheen korten op grote bouwprojecten) en deed dat nu ook weer.”

Foto: SP

Het gaat niet om het middel maar om het doel. Heerschop: “Dat doel is om ons voorzieningenpeil op orde te houden, net als de balans in onze Venlose samenleving en het bestrijden van misstanden, het wegnemen van negatieve voedingsbodems en het daadwerkelijk aanpakken van problemen in plaats van enkel aan symptoombestrijding te doen.”

“Dat vraagt wederom om keuzes; een kabelbaan of wijkontwikkeling, daarin maakt de SP andere keuzes.”

“Het gemeentelijk beleid mag dan niet de onze zijn maar desalniettemin waarderen we wel de inzet van iedereen voor onze gemeente. En ook de inzet van al die mensen die dagelijks het verschil willen maken in onze wijken, bedrijven en op straat.”

“Juist daarom moet deze begroting van salamitactiek en kaasschaafmethode naar keuzes maken en loon naar werken.”

Vrijdag (4 november) geeft het College van B&W haar reacties op alle betogen en ingediende voorstellen. “Als het College met toezeggingen komt scheelt dat een hoop debat maar anders heeft de SP, naast de voorstellen die we steunen van andere fracties, zelf vijf moties en een amendement gereed om zaken in deze begroting mee te verbeteren.”, zegt Heerschop.

Na de stemmingen over moties en wijzigingsvoorstellen weten we wat er daadwerkelijk zal veranderen aan de gemeentelijke financiële huishouding voor de komende drie jaren en het in die begroting voorgestelde bezuinigingspakket. Houdt vrijdagavond dan ook deze website in de gaten voor een update.

Bekijk ook: