Weten waar je over moet beslissen is voor sommigen best lastig

21 oktober 2015

Weten waar je over moet beslissen is voor sommigen best lastig

De SP zit nu ruim vijf jaar opnieuw in de gemeenteraad van Venlo. Soms maakt onze fractie dingen mee waarbij ze zich afvraagt wie er nu gek is, als er weer eens zaken worden besproken die niet aan de orde zijn. Zo ook deze woensdag.

Deze woensdag, 21 oktober, stond er een zogenaamde raadsconsultatie over het kazerneterrein op de agenda. SP-raadslid Ton Heerschop legt uit: "Een raadsconsultatie is een conceptplan vanuit het gemeentebestuur waarop ze graag de mening van de gemeenteraadsleden wil horen, die dus commentaar kan leveren op het voorstel. Er wordt dus niets besloten. Vaak gebruikt een wethouder zo’n instrument om na te gaan wat de gemeenteraad ongeveer wil. Dan maakt men op basis daarvan een afweging voor een toekomstig raadsvoorstel, waarover dan in een latere fase wel gestemd kan worden."

Heerschop: "Wat was er te melden over het kazerneterrein? Eigenlijk helemaal niets. In 2017 gaat ProRail beginnen aan het opwaarderen van station Blerick. Als de gemeente dan gelijktijdig de ongelijkvloerse kruising Eindhovenseweg - Kazernestraat gaat aanpakken zijn de kosten lager.

Waarom aanpakken? Simpele feit is dat men dat moet doen om geen problemen te krijgen met de afwikkeling van verkeer als het kazerneterrein na de ontwikkelingen (restauratie Fort St. Michiel, stadspark, parkeerplekken, bedrijfs/amusementsgebouwen) veel mensen en dus verkeer moet afhandelen. "

"Niet dat de SP staat te juichen bij de huidige plannen voor dat terrein, maar de Eindhovenseweg (en het NS-station Blerick) mag sowieso wel eens een stap vooruit maken. Als een koppeling dan de manier is om kosten te besparen, door werk met werk te combineren, dan is dat prima."

Heerschop: "Echter er is meer wat opvalt. De kosten voor deze aanpak zijn door de gemeenteraad al akkoord bevonden. Ook de gemeenteraad is van mening dat je werk zoveel mogelijk moet combineren om het geheel goedkoper te maken. De financiering is ook allang geregeld. Er stond dus helemaal niets nieuws in de stukken!

En toch ontstond er commotie en werden er argumenten met de haren bijgesleept die niets met de voorliggende vraag van doen hadden."

Zoals de (ooit) ontwikkeling van het kazerneterrein dus. Diverse raadsfracties gingen mee in die opzet. Het leidde woensdag in de gemeenteraad tot een toneelstukje. Waarom?

Heerschop: "Wellicht om te doen alsof er voortgang in het dossier kazerneterrein zit. Maar de stukken laten zien dat men net zo ver is als een half jaar geleden. Of zou het, omdat er die woensdagavond ook

over amusementscentrum Taurus in Velden gesproken zou worden (waar B&W geen bioscoop wil toestaan omdat ze graag een bioscoop op het kazerneterrein ziet landen) bij B&W de reactie zijn opgewekt dat dan ook maar gesproken moest worden over het kazerneterrein? Een vreemde bedoening."

Heerschop: "Het werd dan ook de rituele dans voor de bühne, maar we zijn met het kazerneterrein geen stap verder als voor de raadsvergadering. Alles kan nog gebeuren of stopgezet worden, alles! Het enige waarover besloten werd was het combineren van het opknappen van het treinstation met de werkzaamheden aan de wegen rondom...

Heerschop: "Soms maakt de gemeenteraad er een apart debat van door het te willen hebben over zaken waarover niet besloten wordt. Misschien om anderen te willen beïnvloeden maar zoek daarvoor een ander podium of wacht tot het aan de orde is, dan kunnen we het tot die tijd hebben over zaken waar we wel over dienen te besluiten, leg daar dan de focus op, zou ik zeggen."

Wanneer er eindelijk eens concreet over het kazerneterrein zelf gesproken gaat worden is nog steeds onduidelijk. In november presenteert de lokale Rekenkamer haar onderzoek naar de gang van zaken naar dat dossier.

Zie ook: