h

Risico's op het spoor?

12 mei 2015

Risico's op het spoor?

Vandaag stelde de fractie raadsvragen over de verwikkelingen en bedreigingen op het spoornet in en rond Venlo. Aanleiding zijn een recente uitspraak van een rechter betreffende overtredingen van een spoorvervoerder, stakingen in Duitsland en de toename vervoer gevaarlijke stoffen mede door bouwvertragingen op Chemelot. Welke risico's brengt dit met zich mee?

 

Raadslid Ton Heerschop: “Op donderdag 9 april deed de rechter in Rotterdam uitspraak in een zaak tegen railvervoerder DB Schenker. Bij deze firma zijn in 2011 en 2013 diverse overtredingen geconstateerd als het gaat om vervoer van gevaarlijke stoffen. De overtredingen betroffen onder meer overschrijdingen van de maximale snelheid van treinen met gevaarlijke stoffen. Daarnaast reden er treinen geladen met chloor waar andere wagons in zijn opgenomen, iets dat niet is toegestaan.”

“Mede gezien deze treinen, ook geladen met chloor, vanuit en naar het westen ook via Venlo rijden, en er de komende jaren door werkzaamheden aan de Duitse zijde van de Betuwelijn extra belasting op het spoor door Venlo ontstaat, roept het gedrag van DB Schenker vragen op bij de SP, die we opgehelderd willen hebben.”

 

Raadslid Alexander Vervoort: “Daar komt bij dat de afgelopen week er een staking is geweest van de Duitse machinisten. Hierdoor is treinverkeer in Duitsland nagenoeg stil komen te liggen. Je kunt je voorstellen dat mogelijk tientallen wagons op diverse plekken het spoor in Nederland moesten worden geparkeerd totdat ze de grens over konden. Het is niet uitgesloten dat zo'n staking, of een calamiteit over de grens, zich opnieuw voordoet. Welke veiligheidsrisico's kleven daaraan?”

 

Vervoort: “Ook de bouw van een extra kunstmestfabriek door DSM lijkt niet op te schieten waardoor ammoniaktransporten nog steeds per spoor vanuit Geleen door de gemeente Venlo rijden naar hun bestemming. Als die fabriek klaar is zijn die transporten met het giftige ammoniak niet meer nodig maar tot die tijd rijden er wekelijks tonnen aan gevaarlijke stoffen over het spoor, dwars door dorpen en stadscentra.”

 

Bovenstaande is voor de SP-fractie aanleiding tot het stellen van raadsvragen aan het gemeentebestuur.

Heerschop: “Zo willen we van de

RangeerterreinVenlo
wethouder onder meer weten hoeveel en hoe vaak gevaarlijke stoffen door Venlo komen, zeker met de omleidingen nu op het spoornet. Maar bijvoorbeeld ook of plannen voor ongevallen op het rangeerterrein nog wel voldoen, met al die extra treinbewegingen de komende jaren.”

 

UPDATE: Op 12 juni ontvingen we van B&W het antwoord op onze vragen (zie hier). De gemeente is sterk afhankelijk van derden (Rijk, spoor- en chemiebedrijven) en dat maakt een interventie lastig, stelt B&W. Dit beseffen we terdege maar de gemeente kan (en moet) in onze ogen blijven opteren voor verbeteringen en het terugdringen van risico's.

 

Lees ook:

U bent hier