Raad zet zichzelf buitenspel bij steunvraag VVV

22 mei 2015

Raad zet zichzelf buitenspel bij steunvraag VVV

logo VVVMoet voetbalclub VVV-Venlo een lening, subsidie of andere bijdrage van de gemeente krijgen? En hoe dan want staatssteun mag niet. En ten koste van wat dan want Venlo is blut. De raad mag meekijken over de schouder van de 'commissie van wijzen' en maakt zichzelf daarmee monddood. De SP past daarvoor, wij willen een open debat.

"Als je niet meedoet sta je buitenspel", stelde de fractievoorzitter van GroenLinks tegenover de camera´s van Omroep Venlo. Het was een reactie op het feit dat de SP niet zomaar aansluit bij een soort van werkgroep van de gemeenteraad om een advies te geven over steun aan betaald voetbalclub VVV. Maar is dat zo, staat de SP buitenspel en waarom doen we niet mee aan de vertrouwelijke gesprekken?

Begin dit jaar stelde VVV-voorzitter Berden dat zijn club steun nodig zou hebben van de gemeente. Sterker, de gemeente moest maar eens wat terug doen voor alles wat VVV voor de gemeente betekende.  SP-fractievoorzitter Ton Heerschop was toen al kritisch: "Een gemeente waar de kas van leeg is, die velden van amateurclubs moet sluiten en nog nauwelijks een zwembad open wil houden moet niet vooraan staan om een betaald voetbalclub te ondersteunen".

Even bleef het stil maar onlangs meldde VVV zich bij het college van burgemeester en wethouders. B&W besloot een 'commissie van wijzen' aan te stellen om een advies te geven. Daarnaast moest er vanuit de gemeenteraad een begeleidingsgroep komen, zo stelde het college eenzijdig.

Alle oppositiepartijen kregen van de burgemeester het verzoek om onderling af te spreken welke twee raadsleden samen met twee coalitieraadsleden deel zouden uitmaken van de begeleidingsgroep.

De SP stelde direct de vraag welk kader, mandaat of opdracht deze groep zou hebben. En natuurlijk was het wel handig om te weten wat VVV nu eigenlijk vraagt, over welk bedrag het ging.

Maar nog voor de vragen beantwoord waren hadden de overige partijen zich al aangemeld, die geen enkele voorwaarde stelden. Tot onze verbazing zei de burgemeester dat ze allemaal van harte welkom waren terwijl hij eerder een maximum stelde. Als iedereen ineens mag aanschuiven waarom is dan een begeleidingsgroep nodig? Breng het dan meteen in de hele gemeenteraad, dan kunnen we er met elkaar een goed debat over voeren.

Omdat nu meer dan voldaan was aan het verzoek van de burgemeester zou je denken dat de zaak klaar was. Maar de soap ging verder. De 'projectvoorzitter' wethouder Satijn zocht telefonisch contact met de SP; "Doe mee want we willen breed draagvlak", verzocht hij. Opnieuw stelde de SP de vraag welke kaders, mandaat en opdracht de begeleidingsgroep zou krijgen. "Die bespreken we de eerste bijeenkomst wel", stelde Satijn.

Dat was reden om binnen de fractie te overleggen wat te doen.

We besloten om deel te gaan nemen met een kritische houding en op die eerste bijeenkomst duidelijk te krijgen welke verwachtingen en mogelijkheden er zijn, voordat we definitief in de groep zouden plaatsnemen.

Immers, we gaan niet in een werkgroep zitten om vervolgens al monddood gemaakt in de raad, in de openbaarheid, niets meer te kunnen zeggen.

Nog geen half uur nadat de SP had aangegeven aan Satijn nog diezelfde dag een reactie te geven of we zouden deelnemen, kwam er vanuit de gemeente een persbericht met alle namen die zouden gaan deelnemen. Zonder de SP. Over de gang van zaken stuurden we een gepeperde  brief naar Satijn en de burgemeester.

Onze conclusie is dat het college de regie nu al kwijt, ze doen maar wat. Vanwaar die haast en onzorgvuldigheid, wie heeft daar belang bij?

Ook kijkende naar de samenstelling van de 'onafhankelijke' commissie van wijzen - die bestaat uit leden met een verbondenheid met VVV of die eerder besloten over leningen en vergunningen aan de club - lijkt het te krijgen advies voorspelbaar; dat VVV zó belangrijk is voor de stad dat ze steun verdient, en is niet de vraag óf maar hoeveel geld er naar VVV gaat.

En daar doet de SP niet aan mee. We willen op alle gebieden deelnemen in het democratisch proces maar als iets gaat lijken op achterkamers is het confronteren en niet conformeren.

Op de SP na weten alle partijen zich nu vertegenwoordigd in de begeleidingsgroep. Zij bereiden in stilte zich voor over de wijze waarop straks een som geld naar VVV wordt gesluisd.

Wat valt dan straks onder de vertrouwelijkheid en wat niet? Vertrouwelijkheid in dezen belemmert een volksvertegenwoordiger als hij of zij een open debat wil ingaan.

Eerste hobbel werd zichtbaar toen GroenLinks voor de camera werd gevraagd naar het mandaat en om welk bedrag het ging. "Dat kan ik u niet zeggen daarover hebben we vertrouwelijkheid afgesproken", was de reactie. Precies waarvoor we bang waren.

Een dag later zei de VVV-preses Hai Berden voor de camera trouwens dat VVV tot een miljoen euro nodig heeft. Tot zover de 'vertrouwelijkheid' die de overige raadsfracties zichzelf opgelegd kregen, ze zijn monddood gemaakt terwijl de informatie door VVV zelf wel gedeeld wordt.

Wat dat betreft kan de SP alle argumenten zuiver wegen zonder hinder van opgelegde onnodige vertrouwelijkheid. De SP kan als enige straks ongebonden alle informatie die zij heeft vol inzetten in het debat. Dat is een vrijheid die anderen zich niet meer kunnen permitteren. De vraag is dan ook wie er werkelijk buitenspel staan.

VVV zegt zonder financiele steun eind dit jaar in het rood te zitten. Ze is al ingedeeld bij de KNVB bij de clubs die onder verscherpt financieel toezicht staan. VVV zoekt nu dus ook hulp bij de gemeente Venlo. Maar de gemeente kan weinig, ze heeft geeneens geld om haar eigen ambities te kunnen bekostigen!

En om de schijn van staatssteun te vermijden zou hulp enkel mogen door bijvoorbeeld de parkeerplaats te renoveren bij het stadion, andere infrastructuur in en om het stadion verbeteren, meebetalen aan de maatschappelijke doelen van VVV.

Maar dat is ook de omgekeerde wereld want wat kun je terug verlangen van VVV, zijn ze in staat om een lening terug te betalen? Hoe moeten we de situatie inschatten?

Allemaal vragen waarop vooralsnog geen antwoord komt. De commissie van wijzen komt na de zomer pas met haar advies. Welke rol de begeleidingsgroep van raadsleden daarbij dan heeft is onduidelijk.

Wel is helder dat ze door aan te schuiven en over de schouders mee te praten, niet alleen het werk van de commissie mogelijk belemmert - die objectief en onafhankelijk te werk wil gaan - maar zichzelf daarmee als verlengde van B&W onderdeel maakt van de steunvraag en er in de gemeenteraad straks weinig over mag zeggen.

Door de kritische opstelling staat de SP als enige niet buitenspel. We hopen dat er een afgewogen advies komt gebaseerd op eerlijkheid en werkelijke mogelijkheden want de gemeente mag en kan feitelijk weinig voor VVV betekenen. Om tot die conclusie te komen hebben wij trouwens geen commisie of begeleidingsgroep nodig.

Lees ook: