Coalitie heeft veel wensen maar geen geld

28 mei 2015

Coalitie heeft veel wensen maar geen geld

Tijdens de behandeling van kadernota legde de SP meermaals de vinger op de zere plek maar de gemeenteraad kijkt weg bij het grootse pijnpunt, de verkoop van grond. Andere moties kregen we wel aangenomen, een mooi succes. De begroting blijft ambitievol terwijl Venlo blut is.

In mei besprak de gemeenteraad de jaarrekening 2014 en kadernota 2016; een moment in het voorjaar wat het college voldoende bagage moet meegeven richting de begroting voor 2016. Het is terugkijken en vooruitblikken. Het is wat de SP betreft ook een moment om te reflecteren naar hoe constant het (financieel) beleid de afgelopen jaren is geweest.

Wat opvalt is dat sinds 2011 steeds werd becijferd dat het dat jaar met een tekort kampte maar de volgende jaren positief afgesloten zouden worden. Steeds werd er echter opnieuw een tekort ingeboekt en moesten miljoenenbezuinigingen de gaten in de begroting dichten. Is ons een rad voor de ogen gedraaid of kan men niet rekenen?

Erkend werd dat de ambities van het gemeentebestuur niet in de pas lopen met de financiële positie van de gemeente.

Zelfs de VVD erkende dit en noemde de kadernota: "Veel proza, weinig pecunia", om er vervolgens nog enkele ambities tegenaan te gooien (zoals een giga tuinderskas annex restaurant in het Julianapark) zonder aan te geven waarvan dat betaald moet worden.

Ook vanuit het CDA en VenLokaal kwam kritiek op sommige aspecten van de kadernota maar van beide partijen volgde geen enkel haalbaar alternatief. Dat schiet niet op.

Daarom pleitten we voor realisme in het beleid. Realisme om de torenhoge ambities van dit gemeentebestuur bij te stellen zodat ze voldoen aan het financiële plaatje van de gemeente, dat stelt dat er zelfs geen geld is om de huidige plannen van te bekostigen.

Het knelpunt in de begroting blijft de grondexploitatie. De meest voor de hand liggende oplossing daarvoor is simpelweg de verkoop van gronden. Maar ondanks de zoveelste titel van beste logistieke hotspot blijft Venlo zitten met te veel grond.

De SP heeft al jaren bij begrotingen verzocht om realistische begrotingen in de grondexploitatie. En daar waar we in het verleden hoon ontvingen deelt deze raad nu de zorgen over die exploitatie. Maar daarmee zijn we er nog niet.

De SP is voorstander van een grondig onderzoek door de Rekenkamer over de manier waarop Venlo grondposities heeft en welke zeggenschap zij hier over heeft. Dat in combinatie met de mogelijkheid naar een regionaal grondbedrijf waardoor de risico’s ook beter gespreid worden en er geen concurrentie tussen de regiogemeenten is.

Hiervoor dienden we een motie in die steun kreeg van VenLokaal, PvdA en Lokale Democraten waarmee ze geen meerderheid kreeg. We proberen het alsnog op een andere manier geregeld te krijgen, zeker als zoveel partijen ons pleidooi onderschrijven.

BSGW (belastingen), DCGV (grondverkoop Klavertje4), Trade Port Noord, GreenPark, GreenPort, Floriade-BV zijn allemaal organisaties die op afstand zijn geplaatst, waar we amper zeggenschap over hebben.

Tot onze verbazing zwengelde de PvdA een debat aan over het democratisch toezicht op die organisaties. Opmerkelijk omdat die partij instemde om het toezicht juist op afstand te zetten, maar prima dat ze daar nu haar twijfels over heeft en zich aansluit bij onze kritiek.

Onze motie om een debat te houden over het democratisch toezicht kreeg naast SP en PvdA alleen steun van GroenLinks. Daarop trokken we de motie in en gaan we het debat alsnog regelen via de agendacommissie (presidium).

Wethouder Satijn (VVD, EZ) blijft bij zijn voornemens om de komende jaren naar de VS te rezien om bedrijven via allerlei zakendiners te paaien om zich in Venlo te gaan vestigen. Die diners en dat gereis mag één miljoen euro kosten! Dat terwijl de gemeentekas leeg is en zelfs de zakenwereld zegt dat Amerikanen met diners niet te paaien zijn, het werkt niet en is weggegooid geld.

Waarom zet de wethouder koppig zijn plan door?

De SP kwam met een motie om het miljoen anders te besteden door bijvoorbeeld de blunder van vorige maand te repareren toen een geplande rotonde in Steyl onnodig werd geschrapt.

Wethouder Satijn, nijdig en met rood aangelopen hoofd, reageerde kortaf op onze motie door te stellen dat ze "technisch onuitvoerbaar" zou zijn. Toen we hem in stemming brachten werd de motie verworpen, alle andere partijen vinden het blijkbaar prima dat de wethouder een miljoen mag spenderen in de VS aan etentjes met enkele bedrijven.

In het najaar, bij de begroting, komen we hier uitgebreid op terug want dit miljoen kan en moet beter besteed worden, de ondernemers delen onze optiek, nu de gemeenteraad nog.

Het ingezette beleid is niet de onze en deze kadernota ook niet, wij maken andere keuzes, socialere, realistische en werkbare keuzes. De SP zou daarnaast meer investeringen willen zien om lager opgeleide werklozen aan het werk te helpen, en meer energie gestoken willen zien in stageplekken.

We steunden een aangenomen motie voor lokaal maatwerk voor experimenten met gereguleerde wietteelt (alleen CDA en Lokale Democraten stemden tegen).

Verder dienden we samen met Lokale Democraten en VenLokaal een motie in om niet altijd het stedelijk centrum prioriteit te geven bij investeringen maar die stadsdelen die het geld het hardst nodig hebben. Helaas werd de motie door de andere partijen tegen gehouden.

Een succes boekten we door samen met D66 een motie van GroenLinks in te dienen om boringen naar schaliegas tegen te houden, en dat het gemeentebestuur dat actief zal uitdragen. Alleen VVD en CDA stemden tegen.

Lees ook: