Vierpaardjes veelbesproken maar oplossing niet dichterbij

30 april 2015

Vierpaardjes veelbesproken maar oplossing niet dichterbij

Woensdag 29 april werd in de gemeenteraad het  Verkeers- en Vervoersplan besproken met daarin diverse projecten die dit jaar uitgevoerd moeten worden zoals de aanpak van gevaarlijke kruisingen. Het ging echter vooral weer over de Vierpaardjes maar de manier waarop is triest.

De Vierpaardjes is een drukke spoorwegovergang in Venlo die door werkzaamheden aan de Duitse kant van de Betuwelijn de komende tien jaar veel meer dan nu dicht zal zijn, een infarct dreigt, met negatieve gevolgen voor verkeer en leefbaarheid. Omwonenden snakken al jaren naar een oplossing.

Sinds 2009 wordt in de gemeenteraad min of meer serieus gesproken over ondertunneling zodat het spoor van het overige verkeer gescheiden wordt en geen hinder van elkaar heeft. Echter kost dit ongeveer 45 miljoen euro, en dat geld is er niet, dus leek het plan in een stoffige lade te verdwijnen...

Begin maart deed de provincie ineens de toezegging om de helft van de kosten te dragen die nodig zijn voor ondertunneling van de Vierpaardjes.

SP-raadslid Ton Heerschop: "Dat laten we ons niet twee keer zeggen dus diende de SP eind maart een motie in, waarin we samen met GroenLinks en Lokale Democraten aan B&W een extra inspanning vroegen om het overige geld bij elkaar te krijgen zodat de ondertunneling eindelijk gerealiseerd kan worden."

Er ontstond toen een grimmig debat over de motie en de gewenste aanpak. Met veel bravoure en stemmingmakerij riepen de coalitiepartijen (VVD, PvdA, CDA, VenLokaal) om het hardst dat we vertrouwen moesten hebben in de aanpak van wethouder Teeuwen (CDA) die al met "een lobby" bezig zou zijn, en daarnaast moesten we vooral de pijlen richten op de Tweede Kamer.

Heerschop: "Met veel pijn en moeite wisten we een toezegging van de wethouder los te peuteren dat hij in de geest van onze motie zou handelen. Daarop konden we de motie intrekken, de coalitiepartijen haalden opgelucht adem. Heel vreemd."

Des te vreemder dat diezelfde coalitiepartijen tijdens dit debat, eind april precies een maand later, ineens met eenzelfde voorstel aankwamen waarin ze de wethouder oproepen om de lobby een tandje bij te zetten om het benodigde geld bijeen te krijgen, én dat hij alvast bijna 5 ton moet reserveren voor de voorbereidingskosten van de ondertunneling.

Velen vielen haast van de stoel af, wat een arrogantie.

Heerschop: "Uiteraard spraken we die partijen aan op hun gedrag en waarom ze met dat wijzigingsvoorstel komen terwijl ze vorige maand eenzelfde motie nog overbodig vonden. Een hoop blabla volgde maar geen duidelijkheid of verklaring."

"Wethouder Teeuwen (CDA) raadde de motie zelfs af (!) omdat die 4 ton allang gereserveerd is en omdat de lobby ook al loopt, zoals hij in maart ook al toezegde. Maar ook omdat de door de coalitiepartijen voorgestelde dekking voor die 5 ton gehaald zou worden uit het niet aanleggen van een rotonde in Steyl (kruising Roermondseweg met Terracottalaan) terwijl dat dit jaar moet gebeuren gezien de verkeersinstallatie daar is afgeschreven."

Maar de coalitiepartijen waren doof voor alle argumenten, ook voor het dringende advies van de eigen wethouder, en wilden hun wijzigingsvoorstel niet intrekken (wat ze vorige maand nog van de SP eisten) waarmee ze dus in feite in stemming hebben gebracht dat ze geen vertrouwen hebben in de aanpak van de eigen wethouder!?!

Heerschop: "Benieuwd hoe de coalitiepartijen dat gaan verklaren, en hoe ze in Venlo en Steyl gaan uitleggen dat de verkeersproblemen daar de komende jaren blijven bestaan."

Heerschop: "Het gedrag van de coalitiepartijen (VVD, PvdA, CDA, VenLokaal) is niet anders uit te leggen dan dat het vooral om het eigen ego ging, borstklopperij om naar de mensen toe te laten zien wat zij zogenaamd voor elkaar krijgen. Terwijl dat in feite niets is.

Niets omdat alles waar ze om vragen al wordt uitgevoerd en omdat ondertunneling daarmee niet dichterbij komt (aanleg op zijn vroegst in 2020/2021)."

Heerschop: "Met zo'n houding kunnen we niet anders stellen dan dat de actie van de coalitie vorige maand en deze maand puur voor de bühne is, mooie sier maken terwijl de mensen langs het spoor worden blij gemaakt met een dode mus."

Daar komt nog bij dat voor het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan alleen nog geld is voor een beperkt aantal projecten die in 2015 dienen te worden uitgevoerd, maar voor de jaren daarop is het een wensenlijstje waar geen geld voor gereserveerd is.

Heerschop: "Gezien de schatkist van de gemeente Venlo zal het een hele klus worden om de komende jaren het wensenlijstje in te vullen. Ook daarvoor werd geen echte oplossing gevonden, het budgetprobleem is vooruit geschoven naar de begroting, hopende dat B&W dan ineens geld heeft gevonden om de verkeersprojecten vanaf 2016 te kunnen bekostigen."

Lees ook: