SP wil nieuwe integriteitscode voor raadsleden en -fracties

9 maart 2015

SP wil nieuwe integriteitscode voor raadsleden en -fracties

declaratieformulier met pen
De afgelopen maanden is er veel ophef geweest rondom de integriteit van politici. Voor de SP-Venlo is dit reden om het initiatief te nemen om te komen tot een integriteitscode voor raadsleden en raadsfracties binnen de gemeente Venlo.

Fractievoorzitter Ton Heerschop: “Door de vele integriteitskwesties van de afgelopen tijd heeft ook Venlo een slechte naam gekregen. Dat is schadelijk voor het aanzien van de gemeente, haar bestuur en de gehele politiek. De SP realiseert zich dat alleen de politiek kan laten zien dat zij integriteit serieus neemt als zij zelf met een standaard komt, waardoor mensen het vertrouwen in de politiek kunnen terugvinden”.

De afgelopen maanden kwam oud-wethouder Verheijen (VVD) in opspraak wegens vermeende corruptie en belangenverstrengeling, ook werd er tegen hem aangifte gedaan door een bedrijf uit Velden wegens benadeling en uitsluiten, bevoordelen van een andere ondernemer. Dit zorgde voor veel negatieve aandacht voor Venlo. Dat beeld wil de SP nu ten goede keren.

Heerschop: "De gedragscode van 2003 voor de Venlose gemeenteraad willen we vervangen voor een nieuwere die beter past in de huidige tijdsgeest. Met een initiatiefvoorstel geeft de SP de overige partijen in de gemeenteraad een standaard mee zoals wij deze zouden willen zien."

De belangrijkste aanpassingen zijn de toevoeging van afspraken rondom fracties en bekostiging van campagnes.

Heerschop: "We begrijpen dat er bij de diverse fracties diverse ook andere ideeën leven over hoe met integriteit moet worden omgegaan. Daarover willen we graag van gedachte wisselen om zo snel mogelijk vanuit de gemeenteraad voor Venlo een gedragscode neer te leggen, die niet alleen geldt voor raadsleden maar ook voor raadsfracties.”

"We streven naar een breed draagvlak en nodigen de factuurandere partijen dan ook graag uit om samen met de SP ons initiatiefvoorstel zodanig inhoud te geven dat het voortaan voor eenieder duidelijk is hoe bijvoorbeeld geldstromen rondom campagnes lopen, in openheid en transparant verantwoording geven over inkomsten en het besteedde gemeenschapsgeld."

Lees ook: