Sfeer proeven in Arcen met actie voor de zorg

21 augustus 2014

Sfeer proeven in Arcen met actie voor de zorg

Woensdagen 13 en 20 augustus waren we met een delegatie aanwezig op de Sfeermarkt in Arcen, een braderie en markt die wekelijks in de zomer georganiseerd wordt en tienduizenden bezoekers kent. De SP deelde uit maar haalde ook op.

Beide keren was het erg leuk op de Sfeermarkt in hartje Arcen. Er hing steeds een prima sfeer, lekker knus en gezellig. En ook hier veel animo voor de kaartenactie voor het behoud van goede ouderenzorg en banen in de zorg, niet alleen in deze regio maar overal.

Naast het ophalen van kaarten deelden we ook uit. Het publiek kreeg van ons een leuk presentje. Onze welbekende sponsjes vonden ook nu weer gretig aftrek.

Wat we bij ons hadden waren we binnen een uur kwijt. Geschat gaven we op 13 augustus zo'n 700 sponsjes weg. Het ging op een gegeven moment zo hard dat we ze maar direct uit de doos uitdeelden.

Op 20 augustus dachten we ons beter voorbereid te hebben door 1500 sponsjes mee te nemen. Maar ook die waren in mum van tijd uitgedeeld!

Bijzonder maar ook erg leuk dat mensen enthousiast reageren op dit hebbedingetje, soms op het hilarische af.

De reactie "Het is toch geen verkiezingstijd?" komt altijd wel een paar keer voorbij, net als de "Geef me er nog maar een paar voor de pannen". Echtgenoten, duidelijk de leuksten thuis, die een ontvangen sponsje op hun neus zetten of aan de oorlellen hangen, van dat soort dingen.

Ook vinnige reacties als "Dank je, kan mijn partner eindelijk eens gaan beginnen met poetsen", en dan hoor je wat gebrom er langs lopen.

En ook altijd leuk zijn de 'weigeraars', vaak mannen die dan "Ik mot niks van de SP hebben" en dan de partner, vaak vrouw, horen zeggen "Maar ik wel" en dan vlug een sponsje grijpen en die dan bij de man in de handen duwen, "Hier draag jij maar", en die man dan weer mokken.

En ook de mensen die je eerst wegwuiven en die je een tijd later ineens toch met een sponsje in de hand weer tegemoet ziet lopen. Altijd lachen.

Eigenlijk hebben we alleen maar positieve reacties gehad. Naast de ruim 2200 in totaal uitgedeelde sponsjes, haalden we ook tientallen actiekaarten op. Hoeveel kaarten precies weten we niet helemaal zeker, ze worden namelijk na ontvangst meteen in een afgesloten verzameldoos gestopt, maar na het eerste uur hadden we al zeker 70 actiekaarten binnen, misschien wel meer.

Dat we zoveel actiekaarten ophaalden zegt ook wel iets. De mensen die we spraken maken zich zorgen over de toekomst van de (ouderen)zorg, zorgen die ook wij niet weg kunnen nemen maar actie baat daarbij wel, als signaal en om aan te tonen richting politiek, zorgverzekeraars en zorginstellingen dat men niet pikt wat men van plan is (sluiten zorghuizen, verplicht verhuizen, minder personeel, budgetkortingen, enzovoorts).

Wethouder Testroote (PvdA) stelt heel stoer keer op keer dat er in Venlo geen gedwongen ontslagen zullen vallen en ook geen ouderen verplicht hoeven te verhuizen. Maar dat gebeurt al wel.

Daarnaast is het fijn dat hij de toezegging doet maar hij is daarbij volledig afhankelijk van de wispelturige zorgverzekeraars en oudereninstellingen die inmiddels wel degelijk personeel de wacht aanzetten en bewoners verhuizen omdat verzorgingshuizen dicht gaan. Ook in deze regio, ook in Venlo. Actie om verdere verschraling in de zorg te voorkomen is dan ook nodig.

De SP'ers hebben genoten, de marktkooplui hebben met ons genoten van de soms hilarische reacties, we hebben weer veel lol gehad, smaakt naar meer. Intussen kunt u de kaartenactie voor het behoud van goede ouderenzorg en banen in de zorg ook online ondersteunen, klik hier om de petitie te tekenen.

Lees ook: