Campagne afgetrapt op de tandem, tussenstops met kraam in stadsdelen

13 augustus 2012

Campagne afgetrapt op de tandem, tussenstops met kraam in stadsdelen

11-8-2012 aftrap campagne 05 Natuurlijk waren we al met diverse zaken bezig maar zaterdag hebben we het echte startschot gegeven voor de lokale campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. Met een fietstocht op de tandem van Arcen naar Belfeld werd de campagne letterlijk afgetrapt. Symbolisch verbonden we zo de wijken met elkaar en waren we in elk stadsdeel aanwezig om het gesprek aan te gaan met de kiezer. Het werd een succesvolle dag die zeker naar meer smaakt!

Bij iedere campagnestart wil de SP iets unieks doen. Bij de Statenverkiezingen 2011/02/kano-venlo in februari 2011 voer de SP met een kano vanaf Maastricht de Maas af om aan te geven dat we op eigen kracht Limburg sterker kunnen maken. Voor de Tweede Kamerverkiezingen (op 12 september) bedachten we een fietstocht door de hele gemeente Venlo, per tandem zodat iedereen kan zien dat we op eigen kracht en door samenwerking verder komen.

11-8-2012 aftrap campagne 01

Zaterdag 11 augustus was het dan zover. Om half tien startte de aftrap met twee tandems in het pittoreske centrum van Arcen. Onze speciale marktkraam stond opgesteld om passanten uitleg te geven over de campagne en onze plannen voor een beter Nederland.
Direct al was er een gezellige sfeer en waren diverse gesprekken gaande. Bijzonder moment was een toerist uit Overijssel die in de krant over onze actie had gelezen en speciaal hiervoor langs kwam om geïnformeerd te worden. Met ons verkiezingsprogramma op zak ging hij terug naar zijn vakantieadres.

De eerste etappes liepen via het nog slapende Lomm naar Velden, waar de mensen toch nog wat onwennig keken naar de SP-kraam en fietsploeg. Op beide plaatsen kon overigens het nuttige met het aangename worden verenigd door ook de op deze plekken aanwezige verkiezingsborden nog eens te beplakken.
Nadat de fietsploeg weer vertrok werd de kraam weer afgebroken en verplaatst naar de volgende tussenstop. Bij elke tussenstop bleven we ongeveer een half uur staan zodat we ons konden houden aan de strakke planning. De fietsploeg had veel plezier en daardoor goed de vaart er in en was geregeld sneller op de volgende plek dan de materiaalwagen.

11-8-2012 aftrap campagne 11

Via een stop bij de supermarkt in Venlo-noord (Genooi) verplaatste de SP zich in de middag via de Venlose binnenstad de Maas over naar Blerick waar bij de Wieën de nodige flyers en andere SP-hebbedingetjes van hand tot hand gingen. De logistieke ploeg was inmiddels zeer bedreven in het op- en afbreken van onze kraam. Vanaf Blerick voegde een van onze nieuwe ROOD-leden zich bij het fietsende team.

De volgende stop in Tegelen leverde weer goede gesprekken op met kiezers waarbij duidelijk is dat men nog lang niet altijd weet waar de SP wel en niet voor staat. Prima als men ons er naar vraagt want dan kunnen we juist nog eens uitleggen welke plannen we hebben en wat onze alternatieven zijn. Ook in Tegelen werden veel flyers, pennen en kinderleesboekjes uitgedeeld.

11-8-2012 aftrap campagne 14

Na een korte stop bij het zwembad in Steyl, waar we het ook niet konden laten om een verkiezingsbord nog eens stevig te beplakken, ging het door naar de laatste halteplaats in Belfeld.
Bij de supermarkt hebben we letterlijk tot de laatste flyer kunnen weggeven.

Al met al een geslaagde campagnestart waaruit blijkt dat we er als SP toe doen, mensen willen veel van ons weten. Ons programma zaait geen angst, strooit niet met geld dat er niet is, stort Nederland niet verder de schulden in, levert ons niet over aan de ongekozen Europese bureaucraten maar geeft zekerheid, hoop, optimisme en vooral nieuw vertrouwen.

De campagne is nu echt begonnen, wij hadden er veel lol in zaterdag en dat smaakt naar meer.
De komende weken komen we nog veelvuldig terug in de diverse stadsdelen om met net zo’n plezier als bij deze campagnestart uit te leggen wat onze alternatieven zijn om sociaal uit de crises te komen.

Bekijk hier de foto's (via Flickr) van de aftrap van onze campagne:

Nog geen lid? Doe mee en steun de SP
22-07-2012: Doe mee met de SP-campagne!
04-07-2012: Kom ook naar de SP-familiedag met feestelijke start verkiezingscampagne