Eensgezinde motie: Geen wietpas op 1 januari!

17 november 2011

Eensgezinde motie: Geen wietpas op 1 januari!

wietpas Tijdens een extra ingelaste vergadering droeg de gemeenteraad unaniem de burgemeester op er alles aan te doen dat Venlo geen proeftuin wordt voor de wietpas, die de minister in januari al wil invoeren. ”Gekkenwerk, onrealistisch en onuitvoerbaar. Daarnaast maakt het elf jaar van antidrugsbeleid kapot”, stelde de SP gisterenavond.

Minister Opstelten (VVD) wil op 1 januari 2012 Opstelten een ‘wietpas’ invoeren in enkele grenssteden die als proeftuin dienen voor de landelijke invoering van het ‘verharde’ gedoogbeleid in 2013. Met die wietpas kunnen alleen mensen die in Nederland wonen softdrugs kopen waarbij coffeeshops maximaal 2.000 leden mogen hebben.

Raadslid Alexander Vervoort: “De SP is tegen de wietpas, Alexander Vervoort een onzalig plan dat de spoken uit het verleden van straatdealers terug brengt in de binnenstad en de wijken. Nu invoering van een wietpas binnen enkele weken is niet realistisch en niet werkbaar. Evenmin het stellen van te krappe maximum leden per coffeeshop. Handhaven zonder voldoende middelen en politie-inzet is onmogelijk.”

Burgemeester Bruls is in overleg met de minister en zei eerder Bruls over een snelle invoering van de wietpas dat we niet leven in Absurdistan. Na een tweede overleg was Bruls ineens gematigd positief met een half jaar uitstel. De gemeenteraad vraagt zich af hoe deze draai kan en of Bruls nog wel het standpunt van de raad verkondigt dat ze geen wietpas wil. Met deze nieuwe motie krijgt Bruls van de raad een nog duidelijker opdracht mee, zonder ruimte voor een andere uitleg.

”Gedoogcriterium, ingezetenecriterium, wietpas... Hoe men het ook noemt, het is een schijnoplossing van het kabinet-Rutte voor problemen die spelen in vooral Maastricht en Amsterdam. Problemen die Venlo wist uit te bannen met het succesvolle project Hektor.”, stelt Vervoort.

De vijf gedoogde coffeeshops in Venlo hebben nu ongeveer 90.000 leden. Met het plan van de minister zou dit betekenen coffeeshop dat er 10 shops moeten bijkomen, en dat buitenlanders elders hun drugs zullen gaan kopen. Op de loer ligt de terugkeer van straatcriminaliteit, drugsrunners op scooters, in portieken, de straathoek en in de wijk. Juist datgene dat in Venlo na een moeizaam gevecht grotendeels is opgelost.

Vervoort: “Hektor was goed, Venlo moet niet de problemen van andere steden krijgen. Venlo is geen proeftuin, onze tuin is op orde, het onkruid is weg, de tuin wordt bijgehouden, we hebben geen behoefte aan wildgroei en overwoekering door de tuinman lam te maken.”

Vervoort: “Terugkeer naar de oude situatie is ongewenst en onverstandig. Zeker met de Floriade in 2012 voor de deur waarbij 2 miljoen bezoekers worden verwacht. dealen Ik snap niet waarom de minister Venlo wil terugwerpen in de tijd en Venlo opnieuw een drugsimago wil bezorgen. De minister heeft een drugsprobleem in Amsterdam, dat moet hij niet afschuiven op Venlo waar een heel andere situatie heerst. Juist VVD en PVV, die zeggen dat ze veiligheid als speerpunt nemen, moeten niet meegaan in het CDA-speerpunt van de wietpas. Gelukkig gaan de lokale VVD en CDA in Venlo mee in de denkrichting van de SP.”

Met de door de raad op 16 november unaniem aangenomen motie krijgt burgemeester Bruls de opdracht mee om in zijn overleg met de minister te pleiten voor uitstel van invoering van de wietpas, en als deze er toch komt te zorgen dat er gehandhaafd kan worden (ofwel extra geld en politieagenten). Ook dient de Venlo zelf te mogen bepalen hoeveel leden een coffeeshop maximaal mag hebben. Verder dient invoering van de wietpas in heel Nederland tegelijk te worden ingevoerd, en niet eerst Venlo een jaar als proeftuin voor Amsterdam laten zijn. Ook dient Bruls de raad beter te informeren over gesprekken met de minister.
Vervoort: “We vertrouwen erop dat de burgemeester de eensgezinde motie als ondersteuning van zijn beleid en pleidooi ziet.” De burgemeester zei daarop dat hij er goed mee uit de voeten kan.

30-03-2011: Uitspraak SP bij debat ‘wietpas’
17-03-2011: SP kritisch over invoering 'wietpas'